ABC Bezrobotnego
Wstęp
Informator jest adresowany zarówno do osób, które właśnie skończyły szkołę, do osób, które już pracowały lub pracują, jak i zainteresowanych zmianą pracy. Zawiera podstawowe informacje o różnych programach rynku pracy, będących ofertą urzędów pracy, mających na celu ułatwienie startu zawodowego, powrotu na rynek pracy a także rozwoju zawodowego.
Jeżeli niektóre informacje wydadzą się Państwu niezrozumiałe, należy zwrócić się
do urzędu pracy, który udzieli pełnej, wyczerpującej informacji o świadczonych
usługach.
Głównym celem urzędu pracy jest udzielenie pomocy osobom bezrobotnym i
poszukującym pracy w uzyskiwaniu zatrudnienia oraz pracodawcom w znajdowaniu
odpowiednich pracowników. Urzędy pracy realizują również zadania w zakresie
łagodzenia skutków bezrobocia, zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej osób
poszukujących pracy.
Oferta usług świadczonych przez urzędy pracy skierowana jest do:
- bezrobotnej
młodzieży,
- pracowników młodocianych,
- osób bezrobotnych,
- osób poszukujących pracy,
- osób zagrożonych utratą pracy,
- osób niepełnosprawnych,
- pracodawców.
Oferta usług świadczonych przez urzędy pracy zawiera programy rynku pracy:
- pośrednictwo
pracy,
- poradnictwo zawodowe,
- szkolenia,
- pożyczki,
- prace interwencyjne,
- roboty publiczne,
KTO MOŻE BYĆ BEZROBOTNYM?
O status osoby
bezrobotnej ubiegać się może:
1) obywatel polski zamieszkały w Polsce, poszukujący i podejmujący zatrudnienie
lub inną pracę zarobkową na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz
zatrudnienie lub inną pracę zarobkową za granicą u pracodawców zagranicznych,
2) cudzoziemiec przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i
posiadający zezwolenie na osiedlenie się lub, którym nadano status uchodźcy w
Rzeczypospolitej Polskiej, poszukujący i podejmujący zatrudnienie lub inną pracę
zarobkową na terytorium Polski,
o ile jest niezatrudnioną i niewykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i
gotową do podjęcia zatrudnienia w pełnym wymiarze czasu pracy obowiązującego w
danym zawodzie lub służbie, nieuczącą się w szkole w systemie dziennym,
zarejestrowaną we właściwym dla miejsca zameldowania (stałego lub czasowego)
powiatowym urzędzie pracy, jeżeli:
- ukończyła 18 lat, z wyjątkiem młodocianych absolwentów,
- kobieta nie ukończyła 60 lat, a mężczyzna 65 lat,
- nie nabyła prawa do emerytury lub renty z tytułu niezdolności do pracy, renty
szkoleniowej albo po ustaniu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, zaprzestaniu
prowadzenia pozarolniczej działalności nie pobiera zasiłku przedemerytalnego,
świadczenia przedemerytalnego, świadczenia rehabilitacyjnego, zasiłku
chorobowego, macierzyńskiego lub wychowawczego,
- nie jest właścicielem lub posiadaczem (samoistnym lub zależnym) nieruchomości
rolnej w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego, o powierzchni użytków rolnych
przekraczającej 2 ha przeliczeniowe, lub nie podlega ubezpieczeniu
emerytalno-rentowemu z tytułu stałej pracy jako współmałżonek lub domownik w
gospodarstwie rolnym o powierzchni użytków rolnych przekraczającej 2 ha
przeliczeniowe,
- nie jest właścicielem lub posiadaczem (samoistnym lub zależnym) gospodarstwa
stanowiącego dział specjalny produkcji rolnej w rozumieniu przepisów
podatkowych, chyba że dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, obliczony
dla ustalenia podatku dochodowego od osób fizycznych, nie przekracza wysokości
przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 2,0 ha
przeliczeniowych, ustalonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, na
podstawie przepisów o podatku rolnym, lub nie podlega ubezpieczeniu
emerytalno-rentowemu z tytułu stałej pracy jako współmałżonek lub domownik w
takim gospodarstwie,
- nie podjęła pozarolniczej działalności od dnia wskazanego w zgłoszeniu do
ewidencji do dnia wyrejestrowania tej działalności albo nie podlega - na
podstawie odrębnych przepisów - obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, z
wyjątkiem ubezpieczenia społecznego rolników, lub zaopatrzenia emerytalnego,
- jest osobą niepełnosprawną, której stan zdrowia pozwala na podjęcie
zatrudnienia co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy obowiązującego w danym
zawodzie lub służbie,
- nie jest osobą tymczasowo aresztowaną lub nie odbywa kary pozbawienia
wolności,
- nie uzyskuje miesięcznie dochodu w wysokości przekraczającej połowę
najniższego wynagrodzenia,
- nie pobiera, na podstawie przepisów o pomocy społecznej, zasiłku stałego,
stałego wyrównawczego, gwarantowanego zasiłku okresowego lub renty socjalnej.
JAK ZAREJESTROWAĆ SIĘ W POWIATOWYM URZĘDZIE PRACY?
Rejestracji dokonuje się w dniu przedłożenia kompletu wymaganych dokumentów,
wypełnienia karty rejestracyjnej oraz poświadczenia własnym podpisem
prawdziwości złożonych oświadczeń w obecności pracownika urzędu pracy.
Do rejestracji wymagane są następujące dokumenty:
- dowód osobisty, a w przypadku osób niepełnoletnich tymczasowy dowód osobisty
lub legitymacja szkolna,
- dyplom, świadectwo ukończenia szkoły lub świadectwo szkolne albo zaświadczenia
o ukończeniu kursu lub szkolenia,
- świadectwa pracy oraz inne dokumenty niezbędne do ustalenia jej uprawnień,
- dokument o przeciwwskazaniach do wykonywania określonych prac.
Osoba niepełnosprawna, oprócz tych dokumentów przedkłada orzeczenie o
niepełnosprawności.
Urząd pracy może sporządzać odpisy lub kserokopie z przedkładanych dokumentów.
Osoba uprawniona do świadczenia przedemerytalnego jest obowiązana przekazać
urzędowi pracy oryginały dokumentów, o których mowa w pkt. 3 i 4, w celu
sporządzenia wniosku o ustalenie wysokości emerytury, która jest podstawą
obliczenia wysokości świadczenia przedemerytalnego.
W przypadku nie przedłożenia wymaganych dokumentów, urząd pracy przyznaje
świadczenia przed-emerytalne w wysokości minimalnej.
Rejestracji nie dokonuje się w przypadku nie przedłożenia wymaganych dokumentów
lub odmowy złożenia podpisu na karcie rejestracyjnej.
KTO MA PRAWO DO ZASIŁKU?
Na zasadach ogólnych:
Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po upływie
7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy,
jeżeli:
nie ma dla niego propozycji odpowiedniego zatrudnienia, skierowania do prac
interwencyjnych, robót publicznych lub na utworzone dodatkowe miejsce pracy oraz
w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania, łącznie przez okres
co najmniej 365 dni:
- był zatrudniony i osiągał wynagrodzenie w kwocie co najmniej najniższego
wynagrodzenia, od którego istnieje obowiązek opłacania składki na Fundusz Pracy,
z wyjątkiem obowiązku opłacania składek za niektóre osoby niepełnosprawne, w
okresie tym nie uwzględnia się okresów urlopów bezpłatnych trwających łącznie
dłużej niż 30 dni,
- wykonywał pracę na podstawie umowy o pracę nakładczą, jeżeli osiągał z tego
tytułu dochód w wysokości co najmniej najniższego wynagrodzenia,
- wykonywał pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy zlecenia albo
współpracował przy wykonywaniu tych umów, jeżeli podstawę wymiaru składki na
ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej najniższego
wynagrodzenia,
- podlegał ubezpieczeniu społecznemu lub zaopatrzeniu emerytalnemu z tytułu
prowadzenia pozarolniczej działalności lub współpracy, jeżeli podstawę wymiaru
składki na ubezpieczenie społeczne lub zaopatrzenie emerytalne i Fundusz Pracy
stanowiła kwota wynosząca co najmniej najniższe wynagrodzenie,
- wykonywał pracę w okresie tymczasowego aresztowania lub odbywania kary
pozbawienia wolności, jeżeli podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne
i Fundusz Pracy stanowiła kwota co najmniej najniższego wynagrodzenia,
- wykonywał pracę w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub w spółdzielni kółek
rolniczych (usług rolniczych), będąc członkiem tej spółdzielni, jeżeli podstawę
wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota co
najmniej najniższego wynagrodzenia,
- opłacał składkę na Fundusz Pracy w związku z zatrudnieniem lub wykonywaniem
innej pracy zarobkowej za granicą u pracodawcy zagranicznego,
- był zatrudniony za granicą i przybył do Rzeczypospolitej Polskiej jako
repatriant.
Do 365 dni zalicza się również okresy:
- zasadniczej służby wojskowej, nadterminowej zasadniczej służby wojskowej,
przeszkolenia wojskowego absolwentów szkół wyższych, służby wojskowej pełnionej
w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego, ćwiczeń wojskowych, okresowej
służby wojskowej oraz zasadniczej służby w obronie cywilnej i służby zastępczej,
- urlopu wychowawczego, udzielonego na podstawie odrębnych przepisów,
- pobierania gwarantowanego zasiłku okresowego z pomocy społecznej,
- pobierania renty z tytułu niezdolności do pracy, renty szkoleniowej,
świadczenia rehabilitacyjnego oraz przypadające po ustaniu zatrudnienia,
wykonywania innej pracy zarobkowej albo zaprzestania prowadzenia pozarolniczej
działalności - okresy pobierania zasiłku chorobowego, macierzyńskiego lub
opiekuńczego, jeżeli podstawę wymiaru tych zasiłków stanowiła kwota w wysokości
co najmniej najniższego wynagrodzenia,
- nie wymienione w ust. 1 pkt 2, za które opłacana była składka na ubezpieczenie
społeczne i Fundusz Pracy lub zaopatrzenie emerytalne i Fundusz Pracy, jeżeli
podstawę wymiaru składki stanowiła kwota wynosząca co najmniej najniższe
wynagrodzenie,
- okres, za który przyznano odszkodowanie z tytułu niezgodnego z przepisami
rozwiązania przez pracodawcę stosunku pracy (stosunku służbowego), oraz okres,
za który wypłacono pracownikowi odszkodowanie z tytułu skrócenia okresu
wypowiedzenia umowy o pracę.
Na zasadach szczególnych:
- Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnym zwolnionym z zakładów karnych i
aresztów śledczych, zarejestrowanym w okresie 30 dni od dnia zwolnienia, jeżeli
suma okresów, o których mowa wyżej , przypadających w okresie 18 miesięcy przed
ostatnim pozbawieniem wolności, oraz wykonywania pracy w okresie pozbawienia
wolności wynosiła co najmniej 365 dni, jeżeli podstawę wymiaru składki na
ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy stanowiła kwota w wysokości co najmniej
najniższego wynagrodzenia. W przypadku pozbawienia wolności w okresie pobierania
zasiłku, po zwolnieniu z zakładu karnego lub aresztu śledczego przysługuje prawo
do zasiłku na okres skrócony o okres pobierania zasiłku przed pozbawieniem
wolności i w trakcie przerw w odbywaniu kary.
- Prawo do zasiłku przysługuje również bezrobotnym zwolnionym po odbyciu
zasadniczej służby wojskowej, jeżeli okres jej odbywania wynosił co najmniej 350
dni i przypadał w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania się
w powiatowym urzędzie pracy.
GDY JESTEŚ ABSOLWENTEM
Ułatwienie
startu zawodowego bezrobotnym absolwentom
Dla młodzieży start w życie zawodowe ma szczególne znaczenie. To właśnie
pierwsza praca na ogół decyduje o dalszej karierze zawodowej. Młodzi ludzie,
wchodzący w życie zawodowe, często nie zdają sobie sprawy z własnych atutów, nie
zastanawiają się nad nimi. Ich poczuciu niepewności na rynku pracy towarzyszą
zwykle wątpliwości, co do słuszności wyboru i poczucie niewiary w skuteczność
własnych działań. Wynikać one mogą z braku informacji o rynku pracy. Rynek pracy
jest tym szczególnym miejscem, na którym obowiązują pewne prawa, do których
trzeba się dostosować, by znaleźć na nim swoje miejsce, a poznanie tych praw
ułatwi poruszanie się na rynku pracy.
Dlatego jednym z głównych zadań urzędów pracy jest pomoc młodzieży w wyborze i
uzyskaniu miejsca pracy, czyli podjęciu jednej z najważniejszych życiowych
decyzji.
Absolwenci szkół, rejestrujący się w urzędach pracy, mogą skorzystać również z
odrębnych, przewidzianych w ustawie, programów rynku pracy:
UMOWY ABSOLWENCKIE
to narzędzie tworzenia dodatkowych miejsc pracy stałej. Polegają one na
zatrudnianiu przez pracodawcę bezrobotnego absolwenta, przez okres do 12 lub 18
miesięcy, jeżeli zatrudnienie to nastąpi w wyniku zawarcia umowy między starostą
a pracodawcą. Podczas takiego zatrudnienia starosta zgodnie z zawartą wcześniej
umową zwraca pracodawcy część poniesionych kosztów utworzenia miejsca pracy dla
absolwenta.
STAŻE ABSOLWENCKIE
umożliwiają doskonalenie kwalifikacji zawodowych absolwentom różnego typu szkół
ponadpodstawowych. Okres odbywania stażu trwa od 3 do 12 miesięcy. Absolwent
odbywa staż na stanowisku pracy na podstawie umowy zawartej przez starostę z
pracodawcą. Staże umożliwiają wykonywanie pracy przez absolwentów, według
ustalonego przez starostę i pracodawcę programu, zgodnie z zasadami
funkcjonowania firmy, bez ponoszenia kosztów wynagrodzenia przez pracodawcę.
Pracodawca w trakcie odbywania stażu przez absolwenta ma możliwość sprawdzania
jego przydatności zawodowej, społecznej i indywidualnej. Absolwent ma z kolei
okazję do zaprezentowania swoich umiejętności, a pozyskując doświadczenie
zawodowe staje się pełnowartościowym kandydatem do pracy.
STYPENDIA
- absolwentowi skierowanemu przez starostę na szkolenie przysługuje, w okresie
jego trwania, stypendium w wysokości 60% kwoty zasiłku podstawowego;
- absolwentowi skierowanemu przez starostę na staż absolwencki, w trakcie jego
trwania, przysługuje stypendium w wysokości zasiłku podstawowego;
- bezrobotnemu zamieszkałemu w powiecie (gminie) uznanym za zagrożony
szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, który, po utracie statusu
absolwenta, w ciągu 6 miesięcy podjął dalszą naukę w systemie wieczorowym lub
zaocznym w szkole ponadpodstawowej, ponadgimnazialnej albo w szkole wyższej,
starosta na wniosek bezrobotnego przyznaje stypendium w wysokości 60% zasiłku
podstawowego, wypłacane przez okres 12 miesięcy.
PRACE SPOŁECZNIE UŻYTECZNE
absolwent na swój wniosek lub po wyrażeniu zgody może być skierowany przez
starostę (na zasadach robót publicznych) do wykonywania prac przez okres do 6
miesięcy. Praca społecznie - użyteczna nie jest związana z wyuczonym zawodem i
może być wykonywana w wymiarze nieprzekraczającym połowy wymiaru czasu pracy.
Prace te organizowane są przez instytucje użyteczności publicznej oraz
organizacje zajmujące się problematyką: kultury, oświaty, sportu, turystyki,
opieki zdrowotnej lub społecznej. Starosta zwraca pracodawcy zatrudniającego
absolwenta część poniesionych kosztów na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na
ubezpieczenia społeczne.
PROGRAM "Pierwsza Praca”
Program "Pierwsza Praca"
przeznaczony był dla absolwentów wszystkich szczebli szkół ponadgimnazjalnych
oraz dla ludzi młodych do 24 lat, długotrwale bezrobotnych niepracujących ( od
III kwartału 2003r). Stanowi on integralną część programu
społeczno-gospodarczego Rządu na lata 2003-2005 i jest zespolony z programem
"Przede wszystkim przedsiębiorczość".
Dzięki działaniom programu i przy wykorzystaniu dostępnych środków finansowych absolwenci mają szansę na zdobycie pierwszego doświadczenia zawodowego w formie subsydiowanego stażu, subsydiowanej pracy lub wolontariatu, a także na podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej.
Celem strategicznym obu programów było zwiększenie zatrudnienia bezrobotnych absolwentów oraz umożliwienie każdemu nowo rejestrującemu się absolwentowi skorzystania z oferty pracy lub odpowiedniego programu aktywizacji zawodowej przed upływem 6 miesięcy od daty rejestracji.
Celami operacyjnymi programu „Pierwsza Praca” było:
· Pobudzenie aktywności zawodowej absolwentów do samodzielnego poszukiwania pracy;
· Zwiększenie ilości ofert pracy niesubsydiowanej dla absolwentów będących w dyspozycji urzędów pracy;
· Zapewnienie szeroko dostępnej informacji o programach;
· Objęcie usługami urzędów pracy wszystkich zainteresowanych bezrobotnych absolwentów;
· Rozwój działań partnerskich ukierunkowanych na pomoc w zatrudnieniu absolwentów.
PROGRAMY RYNKU PRACY
W Informatorze prezentowane są następujące programy rynku pracy:
- pośrednictwo pracy
- poradnictwo zawodowe
- szkolenia
- pożyczki
- prace interwencyjne
- roboty publiczne
- programy specjalne
POŚREDNICTWO PRACY
Ma na celu pomoc osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w znalezieniu
odpowiedniego zatrudnienia, a pracodawcom w znalezieniu odpowiednich
pracowników. Pośrednictwo pracy realizowane jest w różnych formach:
POŚREDNICTWO PÓŁOTWARTE informacje o wolnych miejscach pracy są dostępne dla
większej liczby kandydatów do pracy, bez informacji umożliwiających
identyfikację pracodawcy. Kandydaci do pracy, po rozmowie kwalifikacyjnej z
pośrednikiem pracy, kierowani są do pracodawcy, który dokonuje wyboru
pracownika.
POŚREDNICTWO OTWARTE oferta pracy eksponowana w miejscach publicznych jest
specjalnie, szczegółowo opracowana; osoby zainteresowane same kontaktują się z
pracodawcą, który przeprowadza rozmowy kwalifikacyjne i wybiera pracowników.
POŚREDNICTWO SZYBKIE ma zastosowanie, gdy pracodawca potrzebuje pracownika "od
zaraz", niezależnie od kwalifikacji kandydatów; pracodawca wybiera pracowników
spośród dużej liczby kandydatów.
GIEŁDY PRACY organizowane są w sytuacji, gdy istnieje potrzeba spotkania
pracodawcy z większą grupą poszukujących pracy, najczęściej w tym samym
zawodzie; urzędy pracy przekazują informację o giełdzie, terminie i miejscu
spotkania. Pracodawcy pracowników wybierają spośród uczestników giełdy.
KRAJOWA BAZA OFERT PRACY jest internetowym bankiem ofert pracy o zasięgu
ogólnopolskim, umożliwiającym szybką wymianę i korzystanie z informacji o
ofertach pracy między województwami.
PORADNICTWO ZAWODOWE
Ma na celu pomoc osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w planowaniu i
organizowaniu ich życia zawodowego poprzez udzielanie informacji zawodowych,
wskazówek, rad, porad, prowadzenie badań diagnostycznych przydatności zawodowej.
Do-radcy zawodowi w urzędach pracy pomagają ludziom mającym trudności z
podjęciem lub realizacją decyzji zawodowej, wynikające głównie z braku
umiejętności oceny swoich możliwości zawodowych lub korzystania z informacji o
rynku pracy. Doradcy zawodowi pomagają również ludziom zaradnym, zamierzającym
zmienić zawód lub podjąć działalność gospodarczą. Usługi poradnictwa zawodowego
urzędy pracy oferują:
· w Salach Informacji Zawodowej
· na stanowiskach doradców zawodowych
Doradcy zawodowi w urzędach pracy pomogą:
- rozpoznać istniejące trudności w znalezieniu pracy,
- poznać predyspozycje zawodowe,
- wybrać odpowiedni rodzaj pracy lub kierunek szkolenia czy przekwalifikowania,
- zaplanować ścieżkę kariery zawodowej,
- uzyskać szczegółowe informacje o zawodach rynku pracy.
Poradnictwo zawodowe świadczone jest w formach indywidualnych i grupowych.
U doradcy zawodowego dostępne są:
ZBIORY INFORMACJI ZAWODOWYCH:
Teczki informacji o zawodach, zawierające opisy czynności, zadań, wymagań, dróg
kształcenia i podnoszenia kwalifikacji.
Informator o szkołach różnego typu o zasięgu krajowym i lokalnym.
Inne informatory, poradniki, katalogi, wzory podań, życiorysów, listów
motywacyjnych.
Ulotki o zawodach, zawierające skrócone opisy zawodów.
Filmy video: filmy o zawodach; filmy instruktażowe, np. jak rozmawiać z
pracodawcą.
PROGRAMY KOMPUTEROWE:
· Program "Doradca 2000", który umożliwia dostęp do różnorodnej informacji
zawodowej oraz pomaga przy określaniu preferencji zawodowych
· Komputerowa encyklopedia zawodów
· Multimedialny Informator Edukacyjny
SZKOLENIA
Szkolenia polegają na udzieleniu pomocy osobom bezrobotnym i zagrożonym utratą
pracy w uzyskaniu kwalifikacji dostosowanych do potrzeb rynku pracy i obejmują:
· przyuczanie do zawodu
· przekwalifikowanie (zmianę zawodu)
· podwyższenie kwalifikacji zawodowych
· naukę umiejętności poszukiwania i uzyskania zatrudnienia
Skierowana na szkolenie może być każda osoba zarejestrowana w urzędzie pracy,
która spełnia przynajmniej jeden z poniższych warunków:
- nie ma żadnych kwalifikacji zawodowych,
- ma kwalifikacje niedostosowane do potrzeb rynku pracy,
- utraciła zdolność do wykonywania pracy w dotychczasowym zawodzie,
- jest w okresie wypowiedzenia pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
- jest osobą zwolnioną z zawodowej służby wojskowej w wyniku restrukturyzacji i
nie ma prawa do świadczeń emerytalno-rentowych w pełnej wysokości,
- jest zatrudniona w zakładzie, którego upadłość ogłoszono (jest w stanie
likwidacji),
- otrzymuje świadczenia socjalne przysługujące górnikom,
- pobiera gwarantowany zasiłek okresowy z pomocy społecznej,
- ma przyznaną przez ZUS rentę szkoleniową;
· koszt szkolenia pokrywany jest z Funduszu Pracy (na wniosek osoby bezrobotnej
możliwe jest dofinansowanie szkolenia z innych źródeł);
· w trakcie szkolenia przysługuje dodatek szkoleniowy (o ile osobie bezrobotnej
nie przysługuje prawo do innego wyższego świadczenia pieniężnego np. stypendium,
dieta);
· inicjatorem skierowania na szkolenie może być urząd pracy lub osoba
bezrobotna, jeżeli po szkoleniu ma zapewnione miejsce pracy, możliwe jest także
skierowanie na szkolenie z inicjatywy innej organizacji lub instytucji
pokrywającej część kosztów tego szkolenia.
POŻYCZKI
Pożyczki na podjęcie działalności gospodarczej lub rolniczej mogą otrzymać
· bezrobotni,
· pracownicy w okresie wypowiedzenia zwalniani z przyczyn dotyczących zakładu
pracy,
· osoby, które otrzymują świadczenia socjalne przysługujące górnikom.
Wysokość pożyczki nie może przekraczać 20-krotnego przeciętnego wynagrodzenia.
Warunki udzielania pożyczki, oprocentowanie oraz warunki spłaty określone są w
umowie zawieranej przez starostę z pożyczkobiorcą.
Starosta może również zwrócić pożyczkobiorcy część kosztów szkolenia,
konsultacji lub doradztwa w podejmowanej działalności, w wysokości nie
przekraczającej przeciętnego wynagrodzenia, po udokumentowaniu tych kosztów
przez pożyczkobiorcę, w ciągu 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Pożyczki na zorganizowanie dodatkowych miejsc pracy dla skierowanych przez urząd
pracy bezrobotnych - udzielane pracodawcom
Wysokość pożyczki na utworzenie jednego dodatkowego miejsca pracy nie może
przekraczać 20-krotnego przeciętnego wynagrodzenia. Pracodawca, któremu
udzielono pożyczki, jest zobowiązany do zorganizowania dodatkowych miejsc pracy
w terminach określonych w umowie i zatrudniania skierowanych bezrobotnych przez
okres co najmniej 24 miesięcy. Pożyczka jest oprocentowana od dnia jej
wypłacenia przez urząd pracy. Okres całkowitej spłaty pożyczki nie może
przekroczyć 4 lat
Pożyczki szkoleniowe mogą otrzymać osoby bezrobotne lub żołnierze rezerwy, a ich
celem jest umożliwienie podjęcia pracy na stanowiskach wymagających szczególnych
kwalifikacji. Wysokość pożyczki nie może przekraczać 4-krotnego przeciętnego
wynagrodzenia. Pożyczka jest nieoprocentowana. Okres spłaty pożyczki może
wynosić do 18 m-cy od ustalonego w umowie dnia zakończenia szkolenia
PRACE INTERWENCYJNE
Prace interwencyjne polegają na tworzeniu przez pracodawców (przy pomocy urzędów
pracy) nowych miejsc pracy dla bezrobotnych. Starosta zawiera umowę z
pracodawcą, który zobowiązuje się do zatrudnienia określonej liczby bezrobotnych
na czas do 6 (lub 12) miesięcy, a w zamian otrzymuje zwrot części kosztów
poniesionych na wynagrodzenia tych pracowników oraz składki na ubezpieczenie
społeczne. Prace interwencyjne pozwalają na okresową aktywizację zawodową
bezrobotnych, a szczególnie osób:
· długotrwale bezrobotnych, tj. pozostających bez pracy ponad 12 miesięcy,
· bezrobotnych samotnie wychowujących dzieci,
· których małżonek jest również bezrobotnym.
ROBOTY PUBLICZNE
Roboty publiczne to zatrudnienie osoby bezrobotnej w okresie nie dłuższym niż 6
miesięcy przy wykonywaniu prac organizowanych przez samorządy terytorialne,
administrację rządową, a także instytucje użyteczności publicznej.
Roboty publiczne są organizowane w szczególności w ramach:
· realizowanych przez gminy, powiaty, województwa, regiony inwestycji
infrastrukturalnych
· zadań związanych z opieką społeczną i obsługą bezrobotnych.
Starosta może przyznać zakładowi organizującemu roboty publiczne (na każdego
skierowanego bezrobotnego) zwrot części wynagrodzenia oraz składki na
ubezpieczenie społeczne.
Roboty publiczne są skuteczną formą pomocy bezrobotnym i pracodawcom. Podjęcie
nawet czasowej pracy zachęca do dalszych poszukiwań, pozwala bezrobotnym
uaktywnić się zawodowo - być pracownikiem