WSO Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Piszu
w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Piszu
I. Założenia wewnątrzszkolnego systemu oceniania
1. Ocenianie to proces gromadzenia informacji o uczniach, który jest integralną częścią procesu uczenia się nauczania. Ocena pełni funkcję określającą stan wiedzy ucznia oraz diagnostyczną, służy wspieraniu szkolnej kariery oraz motywuje go do nauki. Ocenie podlega praca, postępy oraz stan wiedzy ucznia. Ma ona wskazać co uczeń osiągnął, co robi dobrze, ile już potrafi, a nie to, czego nie umie. Ocena to informacja o aktywności, postępach i trudnościach oraz uzdolnieniach i zainteresowaniach ucznia.
2. Ocenienie wewnątrzszkolne ma na celu:
2.1. informowanie uczniów o poziomie ich osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie
2.2. wspieranie przez nauczyciela procesu samodzielnego planowania rozwoju ucznia
2.3. aktywizowania ucznia do dalszej pracy
2.4. przekazywanie rzetelnej informacji rodzicom o postępach i trudnościach ich dziecka
2.5. umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
3. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
3.1. opracowanie przez każdego nauczyciela wymagań edukacyjnych oraz poinformowanie o nich uczniów i rodziców
3.2. bieżące ocenianie i semestralne klasyfikowanie według skali i form przyjętych w szkole
w6 – celujący
w5 – bardzo dobry
w4 – dobry
w3 – dostateczny
w2 – dopuszczający
w1 – niedostateczny
Obowiązujące kryteria ogólne stopni:
wstopień celujący otrzymuję uczeń, który uzyskał wiedzę i umiejętności wykraczające poza treści zawarte w programie nauczania z poszczególnych zajęć edukacyjnych; ukształtowane umiejętności i przyswojone wiadomości sprawnie stosuje w rozwiązywaniu zadań czy problemów z danej dziedziny wiedzy; ma ewidentne sukcesy z zakresu konkursów, olimpiad lub posiada inne porównywalne osiągnięcia; z pracy pisemnej uzyskał 99-100% punktów.
wstopień bardzo dobry otrzymuje uczeń, który uzyskał pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania z danych zajęć edukacyjnych; samodzielnie rozwiązuje problemy w zakresie wykorzystania wiedzy objętej programem nauczania; z pracy pisemnej uzyskał 91-98% punktów.
wstopień dobry otrzymuje uczeń, który wiedzę i umiejętności opanował w stopniu podstawowym w stosunku do wymagań programowych; poprawnie stosuje wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu problemów, zadań w sytuacjach typowych; z pracy pisemnej uzyskał 76-90% punktów.
wstopień dostateczny otrzymuje uczeń, który uzyskał stan wiedzy i umiejętności w zakresie podstawowym, lecz wykazuje trudności w rozwiązywaniu zadań i problemów; z pracy pisemnej uzyskał 51-75 % punktów.
wstopień dopuszczający otrzymuje uczeń, który ma znaczne braki w opanowaniu wiedzy i umiejętności; wykazuje znaczne trudności w rozwiązywaniu problemów i zadań; z pracy pisemnej uzyskał 40-50% punktów.
wstopień niedostateczny otrzymuje uczeń, który nie uzyskał odpowiedniego poziomu wiedzy i umiejętności określonych w programie nauczania; co uniemożliwia przejście do dalszych elementów etapu edukacyjnego; nie jest w stanie rozwiązywać problemów czy zadań o nieznacznym stopniu trudności; z pracy pisemnej uzyskał poniżej 40% punktów.
Dopuszcza się stawianie znaków „+” i „-” tylko przy ocenach cząstkowych.
3.3. Ocenianie zachowania według skali: wzorowa, dobra, poprawna, nieodpowiednia. Sposób formułowania ocen – kryteria:
wocena wzorowa: uczeń wzorowo wypełnia wymagania stawiane przez wychowawcę i nauczycieli zajęć edukacyjnych; aktywnie uczestniczy w procesie edukacyjnym – duża aktywność na zajęciach edukacyjnych; wykazuje samodzielność i kreatywność w rozwiązywaniu podejmowanych zadań; szanuje mienie szkoły; przestrzega zasady BHP; szanuje i rozwija dobre tradycje szkoły; podejmuje działania zmierzające do udzielania pomocy innym; aktywnie uczestniczy w realizacji prac społeczno-użytecznych na rzecz szkoły i środowiska; jest uczciwy w postępowaniu i reagowaniu na zjawiska zła; stanowi wzór dla innych.
wocena dobra: uczeń prezentuje sposób postępowania bez zarzutu; w sposób umiejętny rozwiązuje problemy związane z trudnościami w nauce; w sposób sumienny wypełnia obowiązki ucznia; pozytywnie reaguje na przejawy zła, złego postępowania rówieśników; szanuje mienie szkolne; nie sprawia trudności wychowawczych; nie narusza godności innych; uczestniczy w pracach na rzecz szkoły.
wocena poprawna: sposób postępowania ucznia nie budzi większych zastrzeżeń; mała aktywność w zajęciach edukacyjnych; nieodpowiednie zachowanie próbuje w sposób świadomy eliminować – wykazuje chęć poprawy; w sposób poprawny wypełnia obowiązki szkolne; właściwie odnosi się do innych uczniów, osób dorosłych.
wocena nieodpowiednia: sposób postępowania niewłaściwy – uczeń nie spełnia wymagań stawianych przez szkołę, w sposób świadomy narusza ustalenia w zakresie norm postępowania przyjętych w szkole; wykazuje trudności wychowawcze; narusza godność rówieśników; nie uważa za konieczne eliminować własne nieodpowiednie przejawy zachowania; neguje poczynania wychowawcze szkoły i rodziny; nie wypełnia obowiązków szkolnych.
3.4. Przeprowadzenie egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
3.5. Ustalanie ocen klasyfikacyjnych na koniec semestru (roku szkolnego) i warunki ich poprawiania.
3.6. Jawność ocen dla ucznia i rodzica.
3.7. Używanie różnorodnych technik sprawdzania osiągnięć ucznia (sprawdziany pisemne – klasówki i kartkówki, testy, sprawdzanie wyników nauczania, sprawdziany praktyczne, kontrola prac domowych i zeszytów przedmiotowych, aktywność ucznia, mająca związek z procesem dydaktycznym). Z wewnątrzszkolnym systemem oceniania w ZSO w Piszu zapoznaje uczniów i rodziców wychowawca klasy i nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów.
II. Zasady oceniania i kontroli osiągnięć ucznia
1. Aby określić stan wiedzy i umiejętności ucznia nauczyciel stosuje:
1.1. odpowiedzi ustne, obejmujące materiał z trzech ostatnich lekcji. W przypadku lekcji powtórzeniowej zakres materiału obejmuje realizowany dział.
1.2. Prace pisemne:
-kartkówka (czas trwania do 15 minut), która obejmuje materiał z trzech ostatnich lekcji. O terminie kartkówki uczeń może być uprzedzony co najmniej jedną lekcję wcześniej.
-praca klasowa lub test (jedno- lub dwugodzinna) obejmująca materiał z danego działu. Praca klasowa winna być zapowiedziana na jeden tydzień przed zaplanowanym terminem, poprzedzona powtórzeniem a zakończona jej poprawą.
-prace pisemne winny być oddawane w określonym czasie: prace klasowe w ciągu 14 dni od ich napisania, kartkówki – w ciągu 7 dni. Uczniowie winni znać kryteria oceny i wymagania im stawiane.
-w ciągu tygodnia nie mogą być więcej niż trzy prace klasowe, nie więcej niż jedna dziennie.
-prace pisemne przeprowadza się zgodnie z planem realizacji programu.
-nie przeprowadza się sprawdzania wiedzy uczniów w pierwszym dniu po feriach.
1.3. Kontrolę zeszytów przedmiotowych, oceniając systematyczność i jakość wykonywanych prac (raz w semestrze w klasa pierwszych i raz w roku w klasach starszych).
1.4. Kontrolę prac domowych poprzez sprawdzanie ich pisemnie lub przy tablicy.
1.5. Sprawdziany praktyczne (WF, informatyka, plastyka, muzyka).
1.6. Obserwację aktywności ucznia podczas zajęć oraz aktywności mającej związek z procesem dydaktycznym (ocena może być wystawiona na bieżąco, po kilku lekcjach lub po dziale).
2. Stan wiedzy uczniów będzie sprawdzany przez dyrektora szkoły poprzez systemowe badanie wyników nauczania zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego.
3. Wiedzę ucznia ocenia:
3.1. nauczyciel przedmiotu
3.2. nauczyciel pracujący za nieobecnego nauczyciela, przebywającego na długotrwałym zwolnieniu
3.3. nie ocenia ucznia nauczyciel na zastępstwie doraźnym.
3.4. Nauczyciel na zastępstwie doraźnym może dokonać oceny pracy ucznia w formie ustnej, przekazanej uczniowi.
4. Uczeń nie powinien być oceniany negatywnie z materiału wprowadzanego na danej lekcji.
5. Uczniowi nieobecnemu podczas pisania sprawdzianu nauczyciel wyznacza termin jednego tygodnia na zaliczenie materiału. W przypadku dłuższej, usprawiedliwionej nieobecności ucznia, spowodowanej np. chorobą, nauczyciel na prośbę ucznia organizuje pomoc w celu wyrównania braków.
6. Ocena okresowa powinna być wystawiona z nie mniej niż czterech ocen (odpowiedź ustna, praca pisemna, ocena za zeszyt – pracę domową, aktywność). Liczba ocen cząstkowych z przedmiotu winna być tym większa, im większa jest liczba godzin tego przedmiotu w tygodniu zajęć ucznia.
7. Każda ocena winna być jawna i uzasadniona. Uczeń może w ciągu tygodnia poprawić ocenę.
8. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, muzyki i plastyki należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywaniu się z obowiązków, wynikających ze specyfiki tych zajęć. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego. Decyzję o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza. W przypadku takiego zwolnienia w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,,zwolniony”.
9. Klasyfikowanie wiedzy ucznia
9.1. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych uwzględnionych w szkolnym planie nauczania i ustalaniu ocen klasyfikacyjnych według skali określonej w statucie szkoły oraz oceny z zachowania.
9.2. Klasyfikowanie śródroczne przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego, w terminie określonym w statucie szkoły.
9.3. Klasyfikowanie końcowe polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny z zachowania.
9.4. Przed końcowym (semestralnym) klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele zobowiązani są poinformować ucznia o przewidzianych dla niego ocenach klasyfikacyjnych: 1 miesiąc wcześniej o grożącej ocenie niedostatecznej i 1 tydzień wcześniej o pozostałych ocenach.
9.5. O grożącej na semestr (koniec roku szkolnego) ocenie niedostatecznej wychowawca zawiadamia rodziców na wywiadówce lub informuje na piśmie listem poleconym.
9.6. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna końcowa (semestralna) może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Termin egzaminu ustala dyrektor szkoły zgodnie z obowiązującymi przepisami.
9.7. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, informatyki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
9.8. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
9.9. Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W jej skład wchodzą: dyrektor szkoły lub inny nauczyciel, zajmujący kierownicze stanowisko, jako przewodniczący komisji, nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne jako egzaminator, nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia egzaminacyjne – jako członek komisji.
9.10. Nauczyciel prowadzący dane zajęcia może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych, przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela, prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym, iż powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
9.11. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający: skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne, wynik egzaminu oraz zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9.12. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora szkoły.
9.13. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
9.14. Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę z zachowania – wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii innych nauczycieli, uczących w danej klasie, i samorządu klasy.
10.1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szklonym planie nauczania.
10.2. Uczeń nie klasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
10.3. Na prośbę ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nie usprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
10.4. Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok lub program nauki oraz uczeń spełniający obowiązek szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
10.5. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w trybie i terminie określonych w statucie szkoły, z zastrzeżeniem ust. 6.
10.6. Termin egzaminu klasyfikacyjnego powinien być uzgodniony z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
11. Klasyfikowanie wiedzy słuchaczy LO dla Dorosłych.
11.1. W szkole dla dorosłych zachowania nie ocenia się.
11.2. W szkole dla dorosłych oceny klasyfikacyjne wg skali, o której mowa w punkcie 3.2., ustala się po każdym semestrze i stanowią one podstawę do promowania słuchacza na semestr programowo wyższy lub ukończenia przez niego szkoły.
11.3. W szkole dla dorosłych słuchacz jest promowany po każdym semestrze.
11.4. Podstawą oceniania i klasyfikowania słuchacza w szkole dla dorosłych prowadzonej w formie zaocznej są egzaminy semestralne, przeprowadzane z poszczególnych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania.
11.5. Do egzaminu semestralnego dopuszcza się słuchacza, który uczęszczał na obowiązkowe konsultacje oraz uzyskał z wymaganych dwóch prac kontrolnych z każdego przedmiotu oceny co najmniej dopuszczające. W przypadku, gdy słuchacz otrzymał ocenę niedostateczną z pracy kontrolnej, zobowiązany jest wykonać w terminie określonym przez nauczyciela drugą pracę kontrolną.
11.6. Do egzaminu semestralnego może być również dopuszczony słuchacz, który nie uczęszczał z przyczyn usprawiedliwionych na obowiązkowe konsultacje, pod warunkiem, że z wymaganych prac kontrolnych uzyskał co najmniej oceny dopuszczające.
11.7. Słuchacz, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminów semestralnych w wyznaczonym terminie, zdaje te egzaminy w terminie dodatkowym, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
11.8. Termin dodatkowy, o którym mowa wyżej, powinien być wyznaczony po zakończeniu semestru jesiennego, najpóźniej do końca lutego lub po zakończeniu semestru wiosennego, najpóźniej do 15 września.
11.9. Egzamin semestralny z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się z części pisemnej oraz ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych egzaminy semestralne zdaje się ustnie.
11.10. Słuchacz może być zwolniony z części ustnej egzaminu semestralnego, jeżeli z części pisemnej tego egzaminu otrzymał ocenę co najmniej bardzo dobrą oraz w ciągu semestru był aktywny na zajęciach, a z wymaganych ćwiczeń i prac kontrolnych uzyskał w większości oceny pozytywne.
11.11. Zwolnienie, o którym mowa wyżej, jest równoznaczne ze złożeniem egzaminu semestralnego i uzyskaniem co najmniej bardzo dobrej oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych.
11.12. Słuchacz może zdawać egzamin poprawkowy w przypadku uzyskania oceny niedostatecznej z jednych zajęć edukacyjnych.
11.13. Egzaminy poprawkowe mogą być przeprowadzane po każdym semestrze.
11.14. Egzamin poprawkowy przeprowadza nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne po zakończeniu semestru jesiennego w terminie do końca lutego, lub po zakończeniu semestru wiosennego do 15 września.
11.15. Egzamin poprawkowy z języka polskiego, języka obcego i matematyki składa się w formie pisemnej i ustnej. Z pozostałych zajęć edukacyjnych w formie ustnej.
11.16. Egzamin poprawkowy nie dotyczy zajęć edukacyjnych, z których słuchaczowi wyznaczono w myśl punktu 10.7. dodatkowy termin egzaminu oraz zajęć, z których przystępuje on do egzaminu klasyfikacyjnego.
11.17. Słuchaczowi, powtarzającemu semestr przed upływem 3 lat od daty przerwania nauki, zalicza się zajęcia edukacyjne i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na te zajęcia.
11.18. Słuchaczowi, który w okresie 3 lat przed podjęciem nauki w szkole zdał egzamin eksternistycznie z programu nauczania zajęć edukacyjnych, występujących w szkolnym planie nauczania, zalicza się te zajęcia i zwalnia się go z obowiązku uczęszczania na nie.
11.19. Zwolnienie może dotyczyć semestru, roku szkolnego, kilku lat nauki lub całego cyklu nauczania, odpowiednio do zakresu programu nauczania zajęć edukacyjnych zdanych na egzaminie eksternistycznym.
11.20. W przypadku zwolnienia, o którym mowa wyżej, w dokumentacji przebiegu nauczania wpisuje się „zwolniony z obowiązku uczęszczania na zajęcia” oraz podstawę prawną zwolnienia. Zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny klasyfikacyjnej z danych zajęć edukacyjnych zgodnej z oceną uzyskaną w wyniku egzaminu eksternistycznego.
12. Formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego słuchaczy LO dla Dorosłych jest przeprowadzony dla nich egzamin maturalny. Zasady jego przeprowadzenia określają odrębne przepisy (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 kwietnia 1999 r. – Dz. U. nr 14, poz. 413; Zarządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 listopada 1991 r. – Dz. Urz. MEN nr 7, poz. 35).
13. W LE przeprowadza się egzamin z przygotowania zawodowego. Zasady egzaminu regulują odrębne przepisy (Zarządządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 stycznia 1993 r. – Dz. Urz. MEN nr 1, poz. 4).
III. Dokumentowanie procesu nauczania
1. Przebieg procesu nauczania podlega dokumentowaniu. Oceny winny być wpisywane
1.1. Do dziennika: oceny cząstkowe - cyframi, oceny semestralne - w pełnym brzmieniu lub skrótem bez znaków „+” i „-”.
1.2. Do arkusza ocen - w pełnym brzmieniu w jednej linii.
1.3. Do dziennika lekcyjnego - w dniu ich wystawienia.
1.4. Kolorem czerwonym oceny z prac klasowych, zielonym z kartkówek.
1.5. Wyraźnie mają być zaznaczone oceny z odpowiedzi, za zeszyt, za aktywność.
2. Prace klasowe przechowuje nauczyciel danego przedmiotu do końca roku szkolnego.
3. Sprawdziany może przechowywać nauczyciel, mogą być zwrócone uczniowi.
4. Na prośbę ucznia nauczyciel zobowiązany jest przekazać uczniowi pracę pisemną do wglądu do domu. Praca winna być zwrócona przez ucznia na następnej lekcji.
5. Prace obejmujące badania wyników nauczania przechowuje dyrektor szkoły przez jeden rok.
6. Dzienniki i arkusze ocen przechowywane są w szkole zgodnie z obowiązującymi przepisami.
7. Szkoła zakłada po zakończeniu każdego roku szkolnego księgę ocen (zgodnie z obowiązującymi przepisami).
8. Szkoła dla dorosłych wydaje słuchaczom indeksy, które są dokumentem potwierdzającym uzyskane oceny i złożenie egzaminów.
IV. Informowanie rodziców o postępach w nauce
1. Comiesięczne spotkania rodziców i nauczycieli odbywające się w pierwszą środę po 20. każdego miesiąca.
2. Wywiadówki w listopadzie i kwietniu, na których dyrektor szkoły dokonuje śródokresowej analizy wyników nauczania.
3. Wywiadówka w lutym poświęcona ocenie pracy szkoły za I semestr danego roku szkolnego.
4. Indywidualne spotkania rodziców z wychowawcami i nauczycielami.
5. Zawiadomienia wychowawców klas skierowane do rodziców (w formie ustnej lub pisemnej) o grożących uczniom ocenach niedostatecznych - przynajmniej 1 miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
6. Informowanie rodziców przez wychowawców klas o egzaminie poprawkowym ich dziecka.
7. Informowanie rodziców o możliwości poprawy oceny cząstkowej.
8. Informowanie wychowawców przez nauczycieli przedmiotów o grożących uczniom ocenach niedostatecznych (na semestr lub koniec roku szkolnego) – przynajmniej na 1 miesiąc przed posiedzeniem rady klasyfikacyjnej.