Statut gimnazjum
Samorządowe Gimnazjum Publiczne z siedzibą w Piszu przy ul. Młodzieżowej 26, zwane dalej "gimnazjum", jest szkołą publiczną.
Organem prowadzącym gimnazjum jest Rada Powiatu Piskiego. Nadzór pedagogiczny sprawuje Warmińsko - Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
Gimnazjum działa z mocy ustawy z dnia 7 września 1991r o systemie oświaty (Dz. U. z 1996r, Nr 67, poz.329 z póz. zm.), uchwały Rady Powiatu Nr
Gimnazjum wchodzi w skład Zespołu Szkół Nr 1 w Piszu.
Czas trwania nauki w gimnazjum wynosi 3 lata.
Warunkiem podjęcia nauki w gimnazjum jest ukończenie 6-1etniej szkoły podstawowej.
- Gimnazjum posiada nazwę "Samorządowe Gimnazjum Publiczne Zespół Szkół Nr 1".
- Gimnazjum może posiadać własne imię, sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
Celem gimnazjum jest:
- kształcenie i wychowanie dzieci oraz ich przygotowanie do nauki w szkołach ponadgimnazjalnych i życia we współczesnym świecie,
- zapewnienie niezbędnych warunków rozwoju intelektualnego, emocjonalnego, duchowego i fizycznego,
- rozwijanie u uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości do Ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego,
- kształcenie i wychowanie w duchu tolerancji humanizmu i patriotyzmu, przekazywanie wiedzy o społeczeństwie, o problemach społecznych, ekonomicznych, o kulturze i o środowisku naturalnym.
Gimnazjum organizuje naukę religii oraz zajęcia o tematyce etyczno-moralnej w wymiarze określonym odrębnymi przepisami.
Gimnazjum umożliwia realizację obowiązku szkolnego określonego w ustawie o systemie oświaty i jako szkoła publiczna:
- zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania,
- zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,
- realizuje podstawy programowe ustalone dla gimnazjum.
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczną i pedagogiczną.
- 0rganami gimnazjum są:
- dyrektor
- rada pedagogiczna
- samorząd uczniowski
- rada rodziców
- rada gimnazjum, jeżeli została utworzona
- dyrektor
- Rada Pedagogiczna, samorząd uczniowski, rada gimnazjum i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa oświatowego i niniejszym statutem.
Dyrektorem gimnazjum jest dyrektor Zespołu Szkół nr 1.
Dyrektor kieruje działalnością szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w gimnazjum nauczycieli.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą,
- organizowanie całości pracy dydaktycznej,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania uczniów,
- realizowanie uchwał rady pedagogicznej i rady gimnazjum podjętych w ramach ich kompetencji,
- dysponowanie środkami finansowymi gimnazjum i odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,
- zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli,
- przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom,
- występowanie z wnioskami w sprawie odznaczeń, nagród, wyróżnień dla nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, rady gimnazjum oraz organizacji związkowych,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
Dyrektor prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego przez uczniów oraz sprawuje kontrolę jego realizacji.
Dyrektor ma prawo do wstrzymania uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.0 wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor zawiadamia kuratora oświaty i organ prowadzący.
Dyrektor po zasięgnięciu opinii rady gimnazjum, może wyrazić zgodę na działalność w szkole stowarzyszeniom i organizacjom, których celem statutowym jest prowadzenie, rozszerzanie i wzbogacanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
W wykonywaniu swych zadań dyrektor współpracuje z radą pedagogiczną, radą gimnazjum, rodzicami i samorządem szkolnym.
- W gimnazjum może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
- Dyrektor szkoły, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć inne, dodatkowe stanowiska kierownicze. Zakres obowiązków osób pełniących funkcję kierownicze ustala dyrektor.
Tryb powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa o systemie oświaty i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.
Radę pedagogiczną tworzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w gimnazjum. Przewodniczącym rady jest dyrektor, który przygotowuje i prowadzi zebrania, oraz odpowiada za zawiadomienie jej członków o terminie i porządku obrad.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie planu pracy szkoły,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawach innowacji i eksperymentów pedagogicznych po zaopiniowaniu projektów przez radę szkoły,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,
- zatwierdzenie kryteriów oceny zachowania uczniów,
- opracowanie i uchwalenie wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
- opracowanie i uchwalenie programu wychowawczego szkoły po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
- zatwierdzanie planu pracy szkoły,
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- roczną organizację pracy gimnazjum-tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego- w szczególności propozycję dotyczące uzupełnienia pomocy dydaktycznych gimnazjum, poprawę warunków pracy uczniów i nauczycieli,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
- propozycję dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- roczną organizację pracy gimnazjum-tygodniowy plan zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu gimnazjum lub jego zmian i przedstawia do uchwalenia radzie gimnazjum. W przypadku braku rady gimnazjum ,statut uchwala rada pedagogiczna, po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego i rady rodziców.
- Rada pedagogiczna analizuje wnioski dyrektora wynikające z nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności gimnazjum nie rzadziej niż dwa razy do roku.
- W przypadku niepowołania rady gimnazjum jej kompetencje przejmuje rada pedagogiczna z wyłączeniem § 23 ust.1 pkt.6.
- Rada pedagogiczna może występować z wnioskiem do organu prowadzącego o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego.
- Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności stanowiący załącznik do niniejszego statutu.
- Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie gimnazjum. Organy samorządu są reprezentantami ogółu uczniów.
- Zasady wybierania i działania organów samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów.
- Samorząd uczniowski może przedstawiać dyrektorowi ,radzie pedagogicznej, radzie gimnazjum, wnioski i opinie w sprawach dotyczących gimnazjum, a w szczególności dotyczące praw i obowiązków ucznia.
- Uczniowie mają prawo do wyboru w porozumieniu z dyrektorem nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu uczniowskiego, a w porozumieniu z opiekunem do redagowania i wydawania gazety szkolnej, organizowania działalności kulturalnej, sportowej, rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi.
- Rada rodziców będąca reprezentacją ogółu rodziców uczniów wspiera działalność statutową, gimnazjum.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
- występowanie do dyrektora, rady pedagogicznej i rady gimnazjum z wnioskami i sprawami dotyczącymi gimnazjum,
- inicjowanie i organizowanie pomocy rodziców dla gimnazjum,
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców,
prowadzenie działalności celem pozyskania środków finansowych z innych źródeł i przeznaczenie ich na potrzeby gimnazjum.
- Środki, o których mowa w pkt.3,są przechowywane na wydzielonym rachunku bankowym. Zasady ich wydatkowania określa regulamin rady rodziców.
- W przypadku niepowołania rady gimnazjum rada rodziców opiniuje szkolny zestaw programów nauczania.
- Opiniuje program wychowawczy szkoły.
- występowanie do dyrektora, rady pedagogicznej i rady gimnazjum z wnioskami i sprawami dotyczącymi gimnazjum,
- Zasady tworzenia i pracy rady rodziców oraz jej regulamin uchwala zebranie przedstawicieli rodziców wszystkich klas.
- Rada gimnazjum uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw gimnazjum, a w szczególności:
- uchwala statut gimnazjum i jego zmiany
- inicjuje i współorganizuje działania zmierzające do ulepszenia i poprawy warunków nauki i pracy gimnazjum,
- opiniuje plan pracy gimnazjum, projekt y innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
- opiniuje plan finansowy gimnazjum i przedstawia wnioski,
- ocenia sytuację oraz stan gimnazjum, występuje z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego, Wojewódzkiej Rady Oświatowej w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych,
- opiniuje szkolny zestaw programów nauczania i program wychowawczy szkoły,
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jej dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole.
- uchwala statut gimnazjum i jego zmiany
- Czas trwania kadencji, zasady wyboru i pracy rady gimnazjum określa jej regulamin stanowiący załącznik do niniejszego statutu.
- Rada gimnazjum składa się w równych liczbach z przedstawicieli nauczycieli, rodziców i uczniów. Powstanie rady gimnazjum pierwszej kadencji organizuje dyrektor szkoły na łączny wniosek dwóch spośród wymienionych podmiotów.
- Wszelkie sprawy nie należące do kompetencji innych organów szkoły rozstrzyga rada gimnazjum.
- Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji gimnazjum opracowany przez dyrektora szkoły z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, o którym mowa w przepisach w sprawie ramowego planu nauczania.
- W arkuszu organizacji gimnazjum zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę godzin zajęć edukacyjnych.
- Arkusz organizacji, o którym mowa w ust.2 ,dyrektor szkoły przedstawia do zatwierdzenia organowi prowadzącemu w terminie do 30 kwietnia każdego roku.
Szczegółowe zasady i kryteria oceniania zawarte są w szkolnym Systemie Oceniania stanowiącym załącznik do niniejszego statutu.
- Dyrektor szkoły na podstawie. zatwierdzonego arkusza organizacji gimnazjum, ustala tygodniowy rozkład zajęć edukacyjnych-obowiązkowych, nadobowiązkowych i fakultatywnych, w tym wynikających z potrzeby wprowadzania eksperymentów i innowacji z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Podstawową jednostką organizacyjną gimnazjum jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki w danym roku szkolnym uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych określonych szkolnym planem nauczania.
- Zajęcia z języków obcych, informatyki i wychowania fizycznego odbywają się z podziałem na grupy zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Kalendarz każdego roku szkolnego określają odrębne przepisy.
- Podstawową formą pracy gimnazjum jest system klasowo-lekcyjny.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
- Przerwy międzylekcyjne mogą trwać od 5 do 20 minut. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor.
- Dyrektor powołuje szkolną komisję rekrutacyjną, której zadaniem jest dokonanie naboru do klasy I gimnazjum oraz podział nowo przyjętych uczniów na oddziały.
- Podział oddziałów na grupy lub tworzenie grup międzyoddziałowych ustala dyrektor na podstawie odrębnych przepisów.
- Gimnazjum w miarę posiadanych możliwości organizuje zajęcia pozalekcyjne oraz wprowadza przedmioty nadobowiązkowe.
- Dla uczniów mających trudności w nauce i uczniów z zaburzeniami rozwojowymi mogą być organizowane zajęcia terapeutyczne ,wyrównawcze i korekcyjne.
- Uczniowie wymienieni w pkt.2 mogą być kierowani do placówek specjalistycznych organizujących zajęcia terapeutyczne, wyrównawcze i korekcyjne.
- Dla uczniów z uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu i wzroku zasady udzielania opieki i pomocy z udziałem nauczycieli, rodziców i uczniów określane są indywidualnie dla każdego ucznia.
Zakres i rodzaj zajęć pozalekcyjnych ustala corocznie dyrektor z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań uczniów oraz możliwości organizacyjnych szkoły.
- W gimnazjum funkcjonuje biblioteka szkolna, która służy realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych i popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej. Jest ona interdyscyplinarną pracownią szkolną, posiada czytelnię umożliwiającą prowadzenie zajęć z grupą uczniów. Użytkownikami biblioteki są uczniowie, nauczyciele i rodzice.
- Czas pracy biblioteki jest corocznie dostosowywany przez dyrektora do tygodniowego planu zajęć tak, aby umożliwić użytkownikom dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.
- Szczegółowe zadania biblioteki określa osobny regulamin stanowiący załącznik do niniejszego statutu.
W szkole może funkcjonować świetlica i stołówka szkolna. Zasady korzystania ze świetlicy i stołówki ustala dyrektor w porozumieniu z radą gimnazjum.
- Celem zapewnienia bezpieczeństwa uczniów na terenie gimnazjum pełnione są dyżury nauczycielskie.
- Podczas zajęć poza terenem gimnazjum i na czas trwania wycieczek nauczyciele-organizatorzy korzystają w miarę potrzeb z pomocy rodziców. Nie zmienia to zasady odpowiedzialności nauczyciela za bezpieczeństwo wszystkich dzieci.
- Za bezpieczeństwo uczniów w czasie zajęć pozalekcyjnych odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
- Dyrektor powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli, zwanemu wychowawcą.
- Funkcję wychowawcy dyrektor powierza nauczycielowi, który -jeśli nie zajdą szczególne okoliczności-prowadzi oddział w całym cyklu nauczania.
- Rodzice uczniów każdego oddział~ ,mogą wystąpić do dyrektora z wnioskiem o zmianę wychowawcy. Wniosek na piśmie wraz z uzasadnieniem, powinien być podpisany przez 2/3 rodziców danego oddziału. Dyrektor jest zobowiązany do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i poinformowania zainteresowanych o zajętym stanowisku w terminie 30 dni od otrzymania wniosku.
- Do gimnazjum uczęszczają uczniowie ,którzy ukończyli szkołę podstawową.
- Na wniosek rodziców i po zasięgnięciu pinii poradni psychologiczno-pedagogicznej dyrektor może:
- zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza gimnazjum,
- odroczyć obowiązek szkolny ze względu na długotrwałą chorobę.
- zezwolić na spełnienie obowiązku szkolnego poza gimnazjum,
Uczeń ma prawo do:
- zapoznania się z programami nauczania poszczególnych przedmiotów na lekcjach wprowadzających oraz w bibliotece szkolnej,
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie kształcenia i wychowania,
- opieki wychowawczej i zapewnienia warunków bezpieczeństwa,
- swobody w wyrażaniu myśli i przekonań,
- sprawiedliwej, umotywowanej i jawnej oceny ustalonej na podstawie znanych kryteriów, zgodnych ze szkolnym systemem oceniania,
- powiadamiania go o terminie i zakresie pisemnych sprawdzianów wiadomości, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem,
- rozwijania swoich zainteresowań i zdolności na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- odpoczynku w czasie przerw międzylekcyjnych oraz w czasie przerw świątecznych i ferii,
- uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w przypadku trudności w nauce, na zasadach określonych w regulaminie szkoły,
- korzystania z pomieszczeń gimnazjalnych, sprzętu, środków dydaktycznych i księgozbioru biblioteki, na zasadach określonych w regulaminie szkoły,
- korzystania z opieki zdrowotnej na warunkach określonych odrębnymi przepisami,
- korzystania z poradnictwa i terapii pedagogicznej oraz psychologicznej,
- uczestnictwa i udziału w organizowaniu imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych i rozrywkowych na terenie gimnazjum,
- wpływania na życie gimnazjum poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się VI organizacjach działających na terenie szkoły,
- prawo odwołania się od oceny zachowania w sytuacjach i na zasadach określonych w szkolnym systemie oceniania.
Uczeń ma obowiązek:
- uczyć się systematycznie i rozwijając swoje umiejętności, aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych, życiu gimnazjum, regularnie uczęszczać na lekcje i nie spóźniać się,
- godnie reprezentować szkołę,
- starać się o uzyskanie jak najwyższej oceny własnego zachowania,
- odnosić się z szacunkiem do nauczycieli i innych pracowników gimnazjum,
- dbać o kulturę słowa w gimnazjum i poza nim,
- chronić własne życie i zdrowie, przestrzegać zasad higieny,
- dbać o ład i porządek oraz mienie szkolne, własne i innych. Za szkody wyrządzone w mieniu szkolnym odpowiadają rodzice.
Uczniowie wykazujący szczególne uzdolnienia i zainteresowania mogą otrzymać zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki. Decyzje podejmuje dyrektor na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Za wzorową i przykładną postawę uczeń może otrzymać następujące wyróżnienia:
- pochwałę na forum klasy,
- pochwałę na forum szkoły,
- list pochwalny skierowany do rodziców,
- nagrodę rzeczową.
Udział i zdobyte lokaty oraz wyróżnienia w konkursach wiedzy, igrzyskach sportowych itp. odnotowuje się na świadectwach szkolnych.
- pochwałę na forum klasy,
- Za lekceważenie nauki i innych obowiązków uczeń może otrzymać następujące kary:
- naganę na forum klasy,
- naganę na forum szkoły,
- pisemne powiadomienie rodziców,
- przeniesienie do oddziału równoległego.
- 0 przyznanych uczniowi nagrodach lub zastosowanych wobec niego karach wychowawca klasy powiadamia rodziców (opiekunów)ucznia.
- Uczeń może być skreślony z listy uczniów po ukończeniu 18 roku życia.
- Uczeń, którego zachowanie wpływa demoralizująco na innych uczniów, może być na wniosek dyrektora szkoły przeniesiony przez kuratora oświaty do innego gimnazjum.
- Wniosek dyrektora, o którym mowa w ust.2, następuje na podstawie uchwały rady pedagogicznej.
- naganę na forum klasy,
Szczegółowy katalog praw i obowiązków ucznia oraz zasady przyznawania wyróżnień i stosowania kar określa regulamin szkoły.
- W gimnazjum zatrudnia się nauczycieli.
- Zasady zatrudniania nauczycieli określają odrębne przepisy.
- W gimnazjum za zgodą organu prowadzącego dyrektor może zatrudnić pedagoga szkolnego.
- Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
- Do zadań nauczycieli należy w szczególności:
- realizowanie obowiązującego w gimnazjum programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
- doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
- systematyczne i obiektywne ocenianie pracy uczniów,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania,
- czynny udział w pracy rady pedagogicznej, realizowanie jej postanowień i uchwał,
- współpraca z rodzicami.
- realizowanie obowiązującego w gimnazjum programu nauczania oraz programu wychowawczego szkoły,
- Nauczyciele przedmiotów danego przedmiotu lub nauczyciele grupy tworzą zespoły przedmiotowe. Rodzaje zespołów i ich skład osobowy określa rada pedagogiczna na posiedzeniu plenarnym przed rozpoczęciem roku szkolnego.
- Pracą zespołu przedmiotowego kieruje powołany przez dyrektora przewodniczący zespołu.
- Zadaniami zespołu przedmiotowego są:
- wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
- opracowanie kryteriów oceniania uczniów i badania ich osiągnięć,
- opiniowanie programów autorskich ,innowacyjnych i eksperymentalnych,
- organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli,
- współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia.
- wybór programów nauczania i współdziałanie w ich realizacji,
- Do zadań wychowawcy należy w szczególności:
- otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,
- utrzymanie systematycznego kontaktu z rodzicami uczniów, udzielanie informacji, porad, wskazówek ułatwiających rozwiązywanie problemów,
- planowanie i organizowanie wspólnie z uczniami i ich rodzicami różnych form życia zespołowego, które rozwijają i integrują zespół,
- współdziałanie z nauczycielami uczącymi w jego oddziale, uzgadnianie z nimi i koordynowanie działań wychowawczych,
- współpraca z pedagogiem i psychologiem szkolnym,
- kontrolowanie realizacji obowiązku szkolnego przez wychowanków, w szczególności w zakresie regularnego uczęszczania przez dziecko na zajęcia lekcyjne,
- otaczanie opieką dzieci specjalnej troski,
- pomaganie w organizacji i udział w życiu kulturalnym klasy,
- dokonywanie oceny wyników nauczania i pracy wychowawczej klasy oraz przedkładanie sprawozdania z postępów dydaktyczno-wychowawczych na posiedzeniach rady pedagogicznej,
- systematyczne prowadzenie dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej,
- otaczanie indywidualną opieką wychowawczą każdego ze swoich uczniów,
- Wychowawca ma prawo korzystać z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz innych właściwych placówek lub instytucji oświatowych i naukowych.
Nauczyciel bibliotekarz realizując swoje zadania, w szczególności:
- gromadzi, zgodnie z potrzebami czytelników, zbiory biblioteki, dokonując ich ewidencji oraz opracowania bibliotecznego,
- gromadzi czasopisma popularnonaukowe, pedagogiczne, środki audiowizualne (slajdy, taśmy wideo, płyty, taśmy magnetofonowe),
- udostępnia zbiory biblioteki w formie wypożyczeń indywidualnych oraz wypożyczeń do pracowni przedmiotowych,
- rozbudza i rozwija potrzeby czytelnicze uczniów związane z nauką i z indywidualnymi zainteresowaniami,
- udziela informacji bibliotecznych, bibliograficznych i tekstowych, informacje o nowych nabytkach lub książkach szczególnie wartościowych,
- udziela pomocy nauczycielom w ich pracy dydaktycznej,
- przeprowadza analizy stanu czytelnictwa,
- opracowuje roczne plany pracy biblioteki uwzględniając wnioski nauczycieli, wychowawców i zespołów samokształceniowych,
- systematycznie zabezpiecza zbiory przed zbyt szybkim zużyciem,
- dokonuje selekcji materiałów zbędnych lub zniszczonych prowadząc odpowiednią dokumentację,
- współuczestniczy w realizacji zajęć dydaktycznych szkoły.
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka wynikających z ustawowego obowiązku szkolnego należy:
- zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne,
- zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych.
- Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia i wychowania uczniów konieczna jest współpraca rodziców z organami gimnazjum.
W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do:
- kontaktów z wychowawcą. klasy i nauczycielami,
- dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka i rodziny,
- występowanie z inicjatywami wzbogacającymi życie gimnazjum,
- wyrażania opinii dotyczących pracy gimnazjum i poszczególnych nauczycieli dyrektorowi oraz kuratorowi oświaty, bezpośrednio lub za pośrednictwem swych reprezentantów.
- kontaktów z wychowawcą. klasy i nauczycielami,
- Do obowiązków rodziców należy:
- wspieranie procesu nauczania i wychowania,
- systematyczny kontakt z wychowawcą klasy,
- udzielanie w miarę swoich możliwości pomocy organizacyjnej i materialnej gimnazjum.
- wspieranie procesu nauczania i wychowania,
Gimnazjum jest jednostką organizacyjną samorządu finansowaną z budżetu samorządu powiatowego. Zasady prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
- Gimnazjum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Tablice i stemple zawierają nazwę, numer porządkowy i siedzibę gimnazjum.
Gimnazjum prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności szkolnej: pracowników, uczniów i nauczycieli.
Statut Samorządowego Gimnazjum Publicznego jest integralną częścią Statutu zespołu Szkół Nr 1.
Zmiany w Statucie będą dokonywane w formie aneksu.
Zmiana wynika z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27.08.2001r w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli i szkól oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych(Dz.U. 2001/97/1054) z późn.zm. oraz rozporządzenia MEN z dnia 21 maja 2001r w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U.2001/61/624 z póź.zm.)
W statucie Samorządowego Gimnazjum Publicznego w Zespole Szkół nr 1 w Piszu uchwalonym w dniu 30 sierpnia 2001r przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkół Nr 1 w Piszu wprowadza się następujące zmiany:
- Do gimnazjum uczęszczają uczniowie , którzy ukończyli szkołę podstawową.
- O przyjęciu do klasy pierwszej gimnazjum decydują:
- suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wg wartości
- celujący - 4 punkty
- bardzo dobry - 3 punkty
- dobry - 2 punkty
- dostateczny - 1 punkt
- celujący - 4 punkty
- liczba punktów uzyskanych ze sprawdzianu kompetencji , przeprowadzonego przez OKE w ostatniej klasie szkoły podstawowej,
- dodatkowe punkty ( max. 5 punktów) przyznane za szczególne osiągnięcia konkursy, turnieje,zawody sportowe itp.
- suma punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej wg wartości
- Laureaci konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim,których program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu (bloku przedmiotowego ) przyjmowani są do gimnazjum niezależnie od kryteriów ,o których mowa w ust.2.
- Do przeprowadzenia rekrutacji dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną.
- Na wniosek rodziców i po zasięgu opinii poradni pedagogiczno-psychologicznej dyrektor może:
- zezwolić uczniowi na spełnianie obowiązku szkolnego poza gimnazjum,
- odroczyć obowiązek szkolny ze względu na długotrwałą chorobę
- zezwolić uczniowi na spełnianie obowiązku szkolnego poza gimnazjum,
Zmiana została uchwalona przez Radę Pedagogiczną Zespołu Szkół nr 1
na posiedzeniu w dniu 12 kwietnia 2002r (Uchwała Nr VIII/15/2001/02).