BIP Starostwa Powiatowego w Piszu

Biuletyn Informacji Publicznej

Statut liceum ogólnokształcącego

Akt prawny regulujący funkcjonowanie liceum ogólnokształcącego

STATUT II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO

w Zespole Szkół nr 1 w Piszu

ustanowiony na podstawie art. 60, ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320 oraz z 2001 r. Nr 111, poz. 1194 i Nr 144, poz. 1615).

§ 1.


POSTANOWIENIA OGÓLNE


  1. Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół nr 1 II Liceum Ogólnokształcące. Siedzibą szkoły jest budynek przy ul. Młodzieżowej 26 w Piszu.

  2. Ustalona nazwa używana jest przez szkołę w pełnym brzmieniu.

  3. II Liceum Ogólnokształcące w Piszu jest szkołą publiczną dla młodzieży.

  4. Organem prowadzącym szkołę jest Rada Powiatu w Piszu.

  5. Nadzór merytoryczny pod względem realizacji programu dydaktycznego i wychowawczego sprawuje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.

  6. Cykl kształcenia trwa 3 lata.

  7. Zajęcia dydaktyczne w szkole trwają od godz. 8.00 do 15.00 z uwzględnieniem wolnych sobót.


§ 2.


CELE I ZADANIA SZKOŁY

  1. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, programów nauczania, programu wychowawczego i programu profilaktyki, (zatwierdzane przez Radę Pedagogiczną po zasięgnięciu opinii uczniów i rodziców), a w szczególności:


    • Wszechstronny rozwój osobowości uczniów, uwzględniający indywidualne zainteresowania, uzdolnienia oraz predyspozycje psychiczne.

    • Wyposażenie uczniów w nowoczesną wiedzę i w umiejętności praktycznego jej stosowania.

    • Kształtowanie postaw kreatywnych w procesie zdobywania wiedzy i umiejętności.

    • Przygotowanie uczniów do prawidłowego kształtowania stosunków międzyludzkich, do świadomego, samodzielnego, aktywnego i odpowiedzialnego pełnienia zadań w życiu rodzinnym, społecznym, gospodarczym, kulturalnym i obronnym kraju.

    • Wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej uczniów, ich sprawności fizycznej a także nawyków dbania o własny rozwój fizyczny, zdrowie, higienę psychiczną, racjonalny wypoczynek, o właściwą organizację czasu wolnego.

    • Udzielanie uczniom pomocy psychologicznej i pedagogicznej.

    • Otoczenie opieką uczniów niepełnosprawnych.


  2. Szczegółowe cele i zadania szkoły są zawarte w Programie Wychowawczym (załącznik nr 1) i w Programie Profilaktyki (załącznik nr 2).


  3. Realizacja celów i zadań szkoły następuje poprzez:


    • zajęcia lekcyjne
    • zajęcia pozalekcyjne, koła zainteresowań w zakresie różnych przedmiotów, zajęcia rekreacyjno-sportowe, zajęcia wyrównawcze (prowadzone w miarę posiadanych środków)
    • umożliwianie uczniom brania udziału w konkursach i olimpiadach przedmiotowych oraz zawodach sportowych
    • prowadzenie lekcji religii w szkole
    • oddziaływanie wychowawcze


  4. Szkoła umożliwia absolwentom dokonywanie świadomego wyboru kierunku dalszego kształcenia lub wykonywania wybranego zawodu poprzez:

    • realizację planu preorientacji szkolnej i zawodowej

    • spotkania z pedagogiem i psychologiem
    • spotkania z absolwentami- studentami lub przedstawicielami różnych zawodów
    • spotkania z przedstawicielami wyższych uczelni, uczestnictwo w tzw. „dniach otwartych”


  5. Szkoła udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracując z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Piszu.


  6. Szkoła organizuje opiekę dla uczniów niepełnosprawnych poprzez indywidualny tok nauczania, kontakty z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną oraz opiekę nauczyciela wychowawcy.


  7. Uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, szkoła udziela wsparcia poprzez:


    • pomoc pedagogiczną i psychologiczną udzielaną przez instytucje świadczące specjalistyczne poradnictwo
    • zorganizowanie pomocy materialnej i rzeczowej – w miarę posiadanych przez szkołę środków.


  8. Szkoła może wyrazić zgodę na indywidualny program lub tok nauki oraz organizację indywidualnego programu lub toku nauki zgodnie z § 10 ust. 1 Zarządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 kwietnia 1992 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu i toku nauki

  9. Szkoła sprawuje opiekę indywidualną w następujących przypadkach:


    • w trakcie okresu adaptacyjnego (uczniowie rozpoczynający naukę oraz zmieniający szkołę)
    • nad uczniami z zaburzeniami rozwojowymi lub uszkodzeniami narządów ruchu, wzroku lub słuchu
    • nad uczniami, którym z powodów rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc materialna stała lub sporadyczna, jeśli posiada jakiekolwiek fundusze na ten cel.


  10. Zadania zespołów nauczycielskich określone są w § 15.


  11. Wszystkie kwestie związane z ocenianiem osiągnięć i zachowania uczniów, możliwością poprawiania ocen, powiadamiania rodziców o wynikach reguluje Wewnątrzszkolny System Oceniania, będący załącznikiem nr 3 do Statutu oraz Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2001r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.


  12. Szkoła prowadzi ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków.


  13. Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach nauczania, wychowania i profilaktyki poprzez:


    • pracę Rady Rodziców
    • wyrażanie i przekazywanie dyrektorowi opinii na temat pracy szkoły
    • spotkania z dyrektorem, wychowawcami klas i nauczycielami poszczególnych przedmiotów w ramach zebrań klasowych rodziców co najmniej 2 razy w ciągu roku, a spotkania z wychowawcami klas w każdym miesiącu
    • indywidualne rozmowy z nauczycielami i dyrektorem
    • organizowanie imprez klasowych, uroczystości szkolnych i wycieczek
    • angażowanie rodziców we współpracę w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych szkoły oraz w rozwiązywanie jej problemów gospodarczych.


  14. Celem spotkań wychowawców i nauczycieli z rodzicami jest także:


    • zapoznanie rodziców z zadaniami i zamierzeniami dydaktyczno-wychowawczymi szkoły i poszczególnych klas
    • zapoznanie rodziców z przepisami Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania, Statutem Szkoły, Programem Wychowawczym,
    • wymiana informacji i dyskusja na tematy wychowawcze
    • uzyskanie przez rodziców w każdym czasie rzetelnej informacji na temat dziecka, jego zachowania i postępów i przyczyn trudności w nauce
    • uzyskiwanie przez rodziców informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dzieci.


  15. Z celami i zadaniami szkoły muszą być zapoznani uczniowie i rodzice.




ORGANA SZKOŁY I ICH KOMPETENCJE


§ 3.


  1. Organami szkoły są:

    • Dyrektor szkoły
    • Rada Pedagogiczna
    • Rada Rodziców
    • Samorząd Uczniowski.


    Organa ww. są organami Zespołu Szkół nr 1.

  2. Każdy z organów ma możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji. Pomiędzy organami szkoły istnieje bieżąca wymiana informacji o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach. Sytuacje konfliktowe rozwiązywane są wewnątrz szkoły przez jej dyrektora, który ustala, czy żadna ze stron konfliktu nie naruszyła przepisów.

  3. Łącznikiem współpracy między organami szkoły jest dyrektor, który może inicjować i koordynować różne formy spotkań i kontaktów między nimi.

  4. Dyrektor szkoły:

    • kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz
    • opracowuje roczny plan pracy
    • kieruje pracą zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami
    • sprawuje nadzór pedagogiczny
    • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne
    • przygotowuje i przewodniczy posiedzeniom rady pedagogicznej
    • realizuje uchwały rady pedagogicznej
    • dokonuje analizy działalności szkoły i nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym przedstawia radzie pedagogicznej wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły, wykorzystując opinie nauczycieli, uczniów, rodziców, organu prowadzącego i organu nadzorującego
    • dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie
    • jest odpowiedzialny za prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej i za majątek szkoły
    • organizuje administracyjną ,finansową i gospodarczą obsługę szkoły
    • wykonuje zadania wynikające z aktualnych przepisów.
    • jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami; w związku z tym:

      • zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników szkoły
      • określa na piśmie zakres obowiązków i kompetencji pracowników
      • przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom szkoły
      • korzysta z samooceny nauczyciela
      • występuje z wnioskiem - po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej - w sprawie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły
      • prowadzi ciągły monitoring i ankietowanie uczniów, rodziców i nauczycieli celem poprawy pracy szkoły.


  5. W wykonywaniu swych zadań dyrektor szkoły współpracuje z Samorządem Uczniowskim, Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i związkami zawodowymi istniejącymi w szkole. Dyrektor zasięga opinii odpowiednich organów szkoły w rozwiązywaniu wewnętrznych konfliktów.

  6. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły realizującym statutowe zadania dotyczące kształcenia, wychowania i opieki.

    • W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor jako przewodniczący, wszyscy nauczyciele, jako członkowie. W zebraniach rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
    • Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze w związku z zatwierdzaniem wyników klasyfikowania i promowania uczniów, po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych oraz w miarę bieżących potrzeb.
    • Zebrania mogą być organizowane z inicjatywy przewodniczącego rady pedagogicznej, starostwa powiatu albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
    • Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą:

      • przygotowanie projektu statutu szkoły bądź projektu jego zmian oraz jego zatwierdzenie
      • zatwierdzanie planów pracy szkoły
      • zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów
      • ustalanie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania uczniów oraz trybu odwoławczego od tych ocen
      • podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy uczniów
      • wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z przyczyn nieusprawiedliwionych
      • uchwalanie warunkowej promocji ucznia
      • zatwierdzanie programu wychowawczego szkoły
      • zatwierdzanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
      • ustalanie warunków i zasad przyznawania uczniom wyróżnień
      • zatwierdzanie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole
      • zatwierdzanie wniosków stałych i doraźnych komisji powołanych przez radę
      • zatwierdzanie wniosków wychowawców klas i innych pracowników szkoły w sprawie przyznawania uczniom nagród i wyróżnień
      • zatwierdzanie założeń organizacyjnych wewnętrznego samokształcenia i doskonalenia zawodowego
      • zatwierdzanie szkolnych regulaminów o charakterze wewnętrznym i aneksów do nich.


    • Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

      • organizację pracy szkoły, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
      • projekt planu finansowego szkoły i przyznany przez organ prowadzący budżet
      • przydział godzin nauczania i innych czynności dla nauczycieli
      • propozycje dyrektora szkoły dotyczące kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w szkole
      • wnioski dyrektora o przyznanie odznaczeń, nagród i innych wyróżnień
      • wnioski o zezwolenie na indywidualny tok nauki ucznia.


    • Rada pedagogiczna może wystąpić do starostwa z wnioskiem o odwołanie dyrektora lub do dyrektora o odwołanie nauczyciela z innej funkcji kierowniczej w szkole. Postępowanie wyjaśniające starosta albo dyrektor są zobowiązani przeprowadzić w ciągu 14 dni od otrzymania uchwały rady pedagogicznej.

    • Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia starostwo powiatu, które uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa. Decyzja starostwa jest ostateczna.

    • Szczegółowe kompetencje i zasady działania rady pedagogicznej zawiera jej regulamin (załącznik nr 4).


  7. Rada rodziców stanowi reprezentację wszystkich rodziców i działa w oparciu o odrębny regulamin, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły (załącznik nr 5).

    • Rada rodziców może gromadzić i wydatkować fundusze ze składek dobrowolnych i innych źródeł dla dobra uczniów i szkoły.
    • Celem rady rodziców jest reprezentowanie ogółu rodziców szkoły oraz podejmowanie działań zmierzających do doskonalenia statutowej działalności szkoły, a także wnioskowania do organów szkoły w tym zakresie, a w szczególności:

      • pobudzanie i organizowanie form aktywności rodziców na rzecz wspomagania realizacji celów i zadań szkoły
      • występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły
      • współpraca ze środowiskiem szkoły, lokalnym i zakładami pracy
      • gromadzenie funduszy dla wspierania działalności szkoły, a także ustalanie zasad użytkowania tych funduszy.


  8. Samorząd uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły. Zasady wybierania i działania samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym, który nie może być sprzeczny ze Statutem; stanowi on załącznik nr 6 do Statutu Szkoły.

    • Organy samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.
    • Do kompetencji samorządu uczniowskiego należy w szczególności:

      • aktywne uczestniczenie w działalności dydaktycznej, wychowawczej, społecznej i kulturalnej szkoły
      • opiniowanie pracy nauczycieli i przedstawianie opinii na piśmie dyrektorowi szkoły
      • gospodarowanie środkami materialnymi samorządu uczniowskiego
      • przestrzeganie praw i obowiązków ucznia określonych w Statucie i Regulaminie Samorządu Uczniowskiego
      • branie udziału w planowaniu życia i pracy szkoły
      • występowanie do władz szkolnych z nowymi inicjatywami dotyczącymi życia szkolnego
      • opracowywanie propozycji zmian w Regulaminie Samorządu Uczniowskiego
      • dbanie o honor szkoły, godne jej reprezentowanie, wzbogacanie jej tradycji i dbanie o jej mienie
      • wykonywanie zadań zleconych przez radę pedagogiczną i dyrekcję szkoły.


    • Samorząd uczniowski może przedstawić radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących pracy szkoły, a w szczególności realizowania podstawowych praw uczniów, takich jak:

      • prawo do zapoznania się z programem nauczania, jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami
      • prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu
      • prawo do organizacji życia szkolnego umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania własnych zainteresowań
      • prawo do wydawania i redagowania gazety szkolnej
      • prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami, w porozumieniu z dyrektorem szkoły
      • prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu


    • Szczegółowe prawa i obowiązki określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
    • Dyrektor szkoły ma obowiązek zawiesić i uchylić uchwałę lub inne postanowienie samorządu, jeżeli jest ono sprzeczne z prawem lub celami wychowawczymi szkoły.


  9. Każdy z wymienionych organów szkoły może występować z wnioskiem do dyrektora szkoły o zorganizowanie spotkania z rodzicami w razie zaistniałej potrzeby. Wniosek taki jest dla dyrektora wiążący.


§ 4.


  1. Statut liceum określa organizację liceum, z uwzględnieniem przepisów § 5 - 11



§ 5.


  1. Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział złożony z uczniów, którzy w jednorocznym kursie nauki danego roku szkolnego uczą się wszystkich przedmiotów obowiązkowych, określonych planem nauczania zgodnym z ramowym planem nauczania i dopuszczonym przez MENiS do użytku szkolnego.



§ 6.


  1. Zajęcia edukacyjne w liceum, stanowiące realizację podstawy programowej ustalonej dla liceum ogólnokształcącego, są organizowane w oddziałach.

  2. O liczbie uczniów w oddziale lub w grupie decyduje organ prowadzący szkołę w oparciu o obowiązujące przepisy.

  3. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzone w systemie klasowo-lekcyjnym.

  4. Oddział może być dzielony na grupy. Przedmioty, na których można dokonać podziału uczniów na grupy oraz liczebność grup określają odrębne przepisy oraz zgoda organu prowadzącego. Dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej podejmuje decyzje dotyczące podziału oddziałów na grupy na zajęciach wymagających specjalnych warunków nauki i bezpieczeństwa z uwzględnieniem środków finansowych, a także następujących zasad:

    • podział na grupy powinien zapewnić możliwość realizacji wynikających z programów nauczania zajęć laboratoryjnych i praktycznych, w szczególności na zajęciach języków obcych
    • zajęcia w-f powinny być prowadzone w grupach, oddzielnie dla chłopców i dziewcząt; w przypadku małych grup mogą być tworzone grupy międzyoddziałowe lub międzyklasowe.



  5. Niektóre zajęcia obowiązkowe, koła zainteresowań i inne zajęcia nadobowiązkowe mogą być prowadzone poza systemem klasowo-lekcyjnym w grupach międzyoddziałowych, międzyklasowych i międzyszkolnych, a także w formie wycieczek i wyjazdów.

  6. Zajęcia, o których mowa w ust. 5 są organizowane z uwzględnieniem posiadanych środków finansowych, w sposób zapewniający bezpieczeństwo wszystkich uczestników.



§ 7.


  1. Dyrektor liceum, w porozumieniu z organami liceum, wyznacza na początku każdego etapu edukacyjnego wybrane dla danego oddziału 2 - 4 przedmioty, ujęte w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym.

  2. Programy nauczania przedmiotów, o których mowa w ust. 1, ustala się dla danego oddziału lub grupy uczniów z kilku oddziałów, uwzględniając zainteresowania uczniów oraz możliwości organizacyjne, kadrowe i finansowe liceum.


§ 8.


  1. Godzina lekcyjna trwa 45 minut.


§ 9.


Nie dotyczy (brak warunków kadrowych).



§ 10.


  1. W szkole działa biblioteka, która jest pracownią służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań dydaktyczno-wychowawczych, doskonaleniu warsztatu pracy nauczyciela. Przy bibliotece znajduje się czytelnia umożliwiająca korzystanie z księgozbioru na miejscu oraz korzystanie z czasopism.

  2. Z biblioteki i czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, rodzice i inni pracownicy szkoły na zasadach określonych w regulaminie biblioteki.

  3. W pomieszczeniach biblioteki i czytelni gromadzi się i opracowuje zbiory, wypożycza je poza bibliotekę, prowadzi przysposobienie czytelnicze uczniów.

  4. Zadaniem nauczyciela bibliotekarza jest głównie:

    • udostępnianie książek i innych źródeł informacji
    • prowadzenie zajęć z przysposobienia czytelniczo-informacyjnego
    • bieżące uzupełnianie księgozbioru
    • prenumerata prasy i czasopism naukowo-pedagogicznych
    • tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł
    • rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabianie i pogłębianie u uczniów nawyku czytania i uczenia się
    • organizowanie różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną
    • współpraca z innymi bibliotekami.


  5. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć lekcyjnych i po ich zakończeniu.

  6. Szczegółowe zasady funkcjonowania biblioteki i czytelni określa Regulamin Biblioteki Szkolnej.



§ 11.


  1. Uczniowie mieszkający poza miejscem będącym siedzibą szkoły mogą na czas nauki zamieszkać w internacie Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Piszu.


§12


WEWNĘTRZNA ORGANIZACJA SZKOŁY



  1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowywany przez dyrektora szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku na podstawie ramowego planu nauczania i planu pracy szkoły uchwalonego przez radę pedagogiczną. Arkusz ten zatwierdza organ prowadzący do dnia 30 maja danego roku.

  2. W arkuszu organizacji szkoły zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników szkoły łącznie z liczbą stanowisk kierowniczych, ogólną liczbę godzin przedmiotów i zajęć obowiązkowych oraz godzin przedmiotów nadobowiązkowych, w tym kół zainteresowań i innych zajęć pozalekcyjnych finansowanych przez organ prowadzący oraz liczbę godzin prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli.

  3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji dyrektor szkoły, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy rozkład zajęć określający organizację obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych.

  4. Dla realizacji celów statutowych szkoła posiada:

    • 19 sal lekcyjnych – pracowni
    • bibliotekę i czytelnię
    • salę sportową
    • aulę
    • pracownię komputerową
    • gabinet pielęgniarki szkolnej
    • szatnie
    • archiwum
    • radiowęzeł
    • sklepik – kawiarenkę


§ 13.


  1. Statut liceum określa zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników z uwzględnieniem przepisów § 14-16.

  2. Do obowiązków wicedyrektora należy w szczególności:

    • zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności
    • organizowanie i kontrola dyżurów nauczycieli
    • przygotowanie tygodniowego rozkładu zajęć i nadzorowanie jego realizacji
    • organizowanie zastępstw za nieobecnych nauczycieli
    • rozliczanie godzin ponadwymiarowych i zajęć pozalekcyjnych
    • kontrola dzienników lekcyjnych pod kątem zapisów tematów lekcji, frekwencji, częstotliwości oceniania uczniów oraz kontrola arkuszy ocen
    • opieka nad młodzieżą (stypendia, zapomogi losowe, dożywianie itp.)
    • kontrola realizacji tematyki godzin wychowawczych
    • kontrola realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych
    • udzielanie pomocy w sprawach organizacji młodzieżowych działających w szkole, samorządu szkolnego itp.
    • organizowanie kół zainteresowań i kół przedmiotowych i nadzór nad nimi
    • omawianie organizacji, zatwierdzanie i kontrola realizacji imprez kulturalnych, oświatowych, sportowych, turystycznych - imprez klasowych i ogólnoszkolnych
    • współpraca z Piskim Domem Kultury, Sądem Rejonowym, Prokuraturą i Policją
    • przygotowanie informacji o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym
    • prowadzenie czynności związanych z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli, hospitowanie zajęć obowiązkowych
    • wykonywanie innych poleceń służbowych dyrektora.


  3. Nauczyciel prowadzi pracę dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą oraz jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy, a także za bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.

  4. Zadania i obowiązki nauczycieli:

    • prawidłowe organizowanie procesu dydaktycznego
    • odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów
    • dbanie o pomoce naukowe i inny sprzęt szkolny
    • realizowanie programu nauczania, wychowania i opieki w powierzonych klasach, zespołach
    • sprawiedliwe traktowanie i ocenianie wszystkich uczniów
    • łużenie uczniom pomocą w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych
    • wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, rozwoju ich zdolności i zainteresowań
    • wzbogacanie własnego warsztatu pracy pedagogicznej
    • doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu swej wiedzy, dzięki udziałowi w różnych formach doskonalenia zawodowego, organizowanych w szkole i poza nią
    • informowanie rodziców i wychowawcy o wynikach w nauce i zachowaniu podopiecznych
    • decydowanie w sprawie wyboru metod i form pracy, podręczników i programów nauczania(spośród uznanych przez współczesne nauki pedagogiczne i zatwierdzonych do użytku szkolnego)
    • prowadzenie dokumentacji pedagogicznej przedmiotu (dzienniki, rozkłady materiału)
    • systematyczne ocenianie.


  5. Nauczyciel odpowiada służbowo przed dyrektorem szkoły za:

    • poziom wyników dydaktyczno-wychowawczych w swoim przedmiocie
    • bezpieczeństwo powierzanych mu uczniów
    • stan powierzonego sprzętu, urządzeń i środków dydaktycznych


  6. W realizacji swoich zadań nauczyciel powinien kierować się następującymi wskazówkami

    • zapoznaj uczniów z celami uczenia się określonych treści
    • jasno sprecyzuj wymagania z przedmiotu na poszczególne oceny
    • uczyń wszystko, by uczniowie zdawali sobie sprawę z tego, co robią na lekcji, po co i dlaczego; zwalczaj mechaniczne uczenie się
    • stosuj indywidualne podejście do każdego ucznia
    • wdrażaj uczniów do samodzielnej pracy
    • oferuj różne sposoby i organizacyjne formy uczenia się
    • pozwalaj uczniom odkrywać, poszukiwać i eksperymentować
    • organizuj zajęcie dydaktyczne także poza murami szkoły
    • uczyń dialog wiodącą metodą komunikacji interpersonalnej
    • nie krytykuj publicznie niepowodzeń uczniów występujących w pracy nad wykonywanymi zadaniami, nie osądzaj i nie ośmieszaj; zamiast tego: tłumacz, objaśniaj, zachęcaj, udzielaj wskazówek
    • wskazuj pozapodręcznikowe źródła uczenia się określonych treści, zachęcaj do poszerzania wiadomości i sprawdzania się w olimpiadach przedmiotowych
    • zachęcaj uczniów do wypowiedzi i działań praktycznych.


  7. Nauczyciel ma prawo do:

    • obrony własnej godności w sytuacjach konfliktowych

      • w konflikcie z przełożonymi
      • w konflikcie z rodzicami bądź uczniami

    • samooceny.


    W tym celu rada pedagogiczna na wniosek osoby zainteresowanej powołuje bezstronną komisję, w skład której wchodzą zarówno nauczyciele jak i przedstawiciele rady rodziców. Zadaniem komisji jest pomoc w rozstrzygnięciu sporu.

  8. W szkole utworzone są następujące stanowiska:

    • kierownik administracyjno-gospodarczy
    • samodzielny referent
    • główny księgowy
    • samodzielny referent do spraw finansowo – księgowych
    • konserwator
    • palacz
    • sprzątaczka.


    Zakres obowiązków wyżej wymienionych stanowisk określają przydziały czynności.


§ 14.


  1. Do pomocy w wykonywaniu swoich zadań dyrektor szkoły powołuje wicedyrektora.

  2. Dyrektor, za zgodą organu prowadzącego, może tworzyć dodatkowe stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.


§ 15.


  1. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest w szczególności ustalenie dla oddziału zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego, uwzględniającego także programy nauczania przedmiotów, o których mowa w § 7.

  2. Nauczyciele tworzą zespoły wychowawcze, przedmiotowe i inne zespoły problemowo-zadaniowe.

  3. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek zespołu.

  4. Cele i zadania zespołów nauczycielskich obejmują:

    • ustalenie zestawu programów nauczania oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb
    • zorganizowanie współpracy nauczycieli dla uzgodnienia sposobów realizacji programów nauczania, korelowania treści nauczania przedmiotów pokrewnych, a także uzgadniania decyzji w sprawie wyboru programu nauczania
    • wspólne opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposobów badania wyników nauczania
    • organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego oraz doradztwa metodycznego dla początkujących nauczycieli
    • współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych, a także w uzupełnianiu ich wyposażenia,
    • wspólne opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych programów nauczania
    • opracowanie zestawu pytań na egzamin maturalny w części wewnętrznej
    • korzystanie z doradztwa metodycznego.


§ 16.


  1. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział szczególnej opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale, zwanemu dalej „wychowawcą”.

  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy, wychowawca w miarę możliwości powinien opiekować się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego.


  3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.

  4. Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami, tworzenie warunków wspomagających rozwój i ukształtowanie osobowości ucznia pod względem moralnym, psychicznym, fizycznym, działającego w poszanowaniu prawa, a w szczególności:

    • pełna, wszechstronna orientacja w sytuacji materialnej i atmosferze wychowawczej domu rodzinnego wychowanka
    • stały kontakt z rodzicami (opiekunami) uczniów oraz przedstawicielami innych środowisk wychowawczych, w których przebywają uczniowie
    • kreowanie sytuacji wychowawczych, w których uczeń może optymalnie rozwijać cechy własnej osobowości oraz kształtować pożądany stosunek do naczelnych celów wychowawczych
    • kształtowanie umiejętności współistnienia i współdziałania w grupie rówieśniczej oraz społecznej (a także poprzez umiejętne stosowanie postaw asertywnych i efektywnych form komunikowania się)
    • kształtowanie poczucia tożsamości państwowej i narodowej
    • wszechstronna pomoc we właściwym wyborze przyszłej drogi zawodowej lub naukowej – zgodnie z zainteresowaniami, samodzielnie ocenianymi i rzetelnie zdiagnozowanymi możliwościami ucznia w aspekcie potrzeb gospodarki narodowej, rynku pracy i potrzeb samorealizacji
    • organizacja życia wewnętrznego klasy jako zespołu ludzkiego oraz pomoc w organizacji czasu wolnego wychowanków
    • organizacja kompleksowej pomocy uczniom o szczególnych potrzebach edukacyjnych
    • uświadomienie życiowej użyteczności zarówno całe edukacji szkolnej jak i poszczególnych przedmiotów
    • ustalanie ocen z zachowania
    • prowadzenie dokumentacji klasy i każdego ucznia (dziennik, arkusze ocen i inne - wg zaleceń dyrektora).


  5. Tematyka zajęć do dyspozycji wychowawcy powinna być zgodna z założeniami Programu Wychowawczego i Programu Profilaktyki .

  6. Wychowawca ma prawo korzystać w swej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora szkoły oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych.

  7. Rodzice i uczniowie w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, mogą mieć wpływ na dobór bądź zmianę nauczyciela, któremu dyrektor powierzył zadania wychowawcy.

  8. Zmiana wychowawcy może nastąpić w przypadku gdy:

    • wyrazi on na to zgodę lub sam złoży rezygnację z tej funkcji
    • zebranie rodziców uczniów klasy, w której wychowawstwo pełni, zgłosi taki wniosek większością 3/4 głosów obecnych (przy obecności na zebraniu rodziców reprezentujących 3/4 ilości uczniów).


  9. Ostateczną decyzję w przedmiocie zmiany wychowawcy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii redy pedagogicznej.

  10. Warunkiem przedłożenia sprawy radzie pedagogicznej jest pisemne sformułowanie zarzutów przez rodziców bądź uczniów oraz podpisanie ich przez osoby domagające się zmiany.


NAGRODY I KARY


§ 17.


  1. Społeczność szkolna nagradza uczniów za:

    • rzetelną naukę i pracę społeczną,
    • wybitne osiągnięcia
    • wzorową postawę
    • osiągnięcia sportowe
    • wzorową frekwencję
    • dzielność i odwagę


  2. Stosuje się następujące rodzaje nagród:

    • pochwała wychowawcy lub dyrektora na forum klasy
    • pochwała wychowawcy lub dyrektora na forum szkoły
    • list pochwalny do rodziców
    • dyplom
    • nagroda rzeczowa
    • świadectwo z biało-czerwonym paskiem


    Znaczące osiągnięcia w konkursach, olimpiadach przedmiotowych i igrzyskach sportowych odnotowuje się na świadectwie szkolnym. Przyznania dyplomu i wręczenia listu pochwalnego dokonuje dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy. Nagrodę rzeczową przyznaje rada pedagogiczna na wniosek dyrektora szkoły, wychowawcy, nauczycieli poszczególnych klas lub organizacji działających w szkole.

  3. Społeczność szkolna karze ucznia za nieprzestrzeganie postanowień statutu i regulaminu szkoły:

    • upomnieniem wychowawcy klasy
    • upomnieniem lub naganą dyrektora
    • zakazem uczestnictwa w imprezach klasowych i szkolnych;
    • zawieszeniem prawa do reprezentowania szkoły na zewnątrz
    • przeniesieniem do równoległej klasy w swojej lub innej szkole
    • skreśleniem z listy uczniów.


  4. Karę zawieszenia prawa do uczestnictwa w imprezach klasowych lub szkolnych i reprezentowania szkoły na zewnątrz stosuje wychowawca lub nauczyciel.

  5. Karę przeniesienia do równoległej klasy oraz karę skreślenia z listy uczniów stosuje dyrektor szkoły po uprzednim podjęciu stosownej uchwały przez radę pedagogiczną i zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego.

  6. Kara skreślenia z listy uczniów może być stosowana wyłącznie za:

    • nagminne popełnianie przez ucznia aktów wandalizmu na terenie szkoły, celowe, złośliwe niszczenie sprzętu szkolnego,
    • wielokrotne chuligańskie zachowania ucznia w stosunku do innych członków społeczności szkoły (uczniów, nauczycieli, innych pracowników szkoły),
    • kradzież i wymuszanie na terenie szkoły,
    • przebywanie na terenie szkoły oraz w czasie imprez organizowanych przez szkołę w stanie odurzenia wywołanego alkoholem, narkotykami lub innymi środkami odurzającymi,
    • handel lub rozpowszechnianie na terenie szkoły narkotyków oraz innych środków odurzających,
    • niewywiązywanie się z podstawowego obowiązku jakim jest uczęszczanie na zajęcia lekcyjne (uważa się, że ma to miejsce wówczas, gdy uczeń opuści bez usprawiedliwienia powyżej 60% wszystkich przewidzianych w semestrze godzin).


  7. Decyzję o skreśleniu z listy uczniów podejmuje dyrektor szkoły na wniosek rady pedagogicznej (uchwały podjętej po zasięgnięciu opinii samorządu uczniowskiego). Od decyzji o skreśleniu z listy uczniów przysługuje w terminie 14 dni prawo wniesienia za pośrednictwem dyrektora szkoły odwołania do Starostwa Powiatowego w Piszu.

  8. Szkoła jest zobowiązana do informowania rodziców (opiekunów) ucznia o przyznanej mu nagrodzie lub zastosowanej wobec niego karze.

  9. Uczniowi przysługuje prawo odwołania się od kar wymienionych wyżej:

    • do dyrektora szkoły
    • do rady pedagogicznej
    • do władz oświatowych (za pośrednictwem rodziców lub prawnych opiekunów w przypadku ucznia niepełnoletniego).


  10. Dyrektor w porozumieniu z przewodniczącym samorządu szkolnego, a w szczególnych przypadkach z powołanymi przez siebie przedstawicielami rady pedagogicznej, rozpatruje odwołanie w ciągu 3 dni i postanawia:

    • oddalić odwołanie, podając pisemne uzasadnienie
    • odwołać karę
    • zawiesić warunkowo wykonanie kary.

    Wykonanie kary może być zawieszone na czas próby, jeżeli uczeń uzyska poręczenie samorządu klasowego, samorządu szkolnego, wychowawcy, rady pedagogicznej.

  11. Spory między rodzicami i nauczycielami rozstrzyga dyrektor szkoły.

  12. Propozycje zmian w zakresie praw i obowiązków ucznia mogą zgłaszać nauczyciele, rodzice i uczniowie. Proponowane zmiany wymagają akceptacji rady pedagogicznej.

  13. Szkoła dba o bezpieczeństwo uczniów i ochrania ich zdrowie poprzez:

    • dyżury nauczycieli w budynku wg grafiku wywieszonego w pokoju nauczycielskim
    • zapewnienie opieki na zajęciach pozalekcyjnych i nadobowiązkowych
    • organizowanie wycieczek szkolnych zgodnie zarządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 1997 r. w sprawie zasad i warunków organizowania przez szkoły i placówki publiczne krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. MEN Nr 9, poz. 40)
    • omawianie na godzinach wychowawczych zasad bezpieczeństwa
    • szkolenie pracowników szkoły w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy
    • uwzględnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno – wychowawczych równomiernego rozłożenia zajęć w każdym dniu.


§ 18.


  1. Przy przyjmowaniu do klasy I uwzględnia się:

    • wynik egzaminu przeprowadzonego w ostatniej klasie gimnazjum
    • sumę punktów pochodzących z przeliczenia ocen uzyskanych na świadectwie ukończenia gimnazjum
    • szczególne osiągnięcia ucznia na szczeblu wojewódzkim.


    • Szczegółowe zasady punktowania ustala co roku powołana przez dyrektora szkoły komisja i podaje je do wiadomości do końca lutego.


  2. Laureaci konkursu o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, którego program obejmuje w całości lub poszerza treści podstawy programowej co najmniej jednego przedmiotu są przyjmowani do liceum bez spełniania ww. warunków.




UCZNIOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI


§ 19.


PRAWA UCZNIA


  1. Wszyscy, bez względu na swój wiek i funkcję w szkole, są członkami szkolnej społeczności i są jednakowo ważni. Uczniowie mają prawo do:

    • właściwie, zgodnie z zasadami higieny umysłowej, zorganizowanego procesu kształcenia
    • opieki wychowawczej
    • warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie ich godności
    • poszanowania własności
    • swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza to dobra innych osób
    • swobody poszukiwania, otrzymywania i przekazywania informacji
    • rozwijania zainteresowań, talentów oraz zdolności umysłowych i fizycznych
    • otrzymania informacji co do kryteriów i zasad, jakie stosuje przy ocenianiu każdy nauczyciel
    • obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce
    • korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki podczas zajęć lekcyjnych
    • korzystania ze wszystkich urządzeń i pomocy naukowych znajdujących się w szkole, a służących kształceniu się i rozwijaniu zainteresowań
    • wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole
    • nauki religii w szkole na podstawie deklaracji rodziców lub opiekunów
    • wyboru kół zainteresowań i innych proponowanych przez szkołę form zajęć pozalekcyjnych, odbywania ich w pomieszczeniach szkolnych, korzystania w tym czasie ze sprzętu i pomocy naukowych
    • oceny pracy nauczyciela i wychowawcy.


  2. Uczeń ma prawo w szczególnych przypadkach orzeczonych przez lekarza i poradnię psychologiczno - pedagogiczną, ze względu na stan zdrowia, do nauczania indywidualnego w domu.

  3. Każdy uczeń ma prawo do uzyskania pomocy w nauce ze strony nauczyciela, wychowawcy, samorządu klasowego – zarówno w przypadku zagrożenia oceną niedostateczną, jak i chęci ugruntowania i poszerzenia swoich wiadomości i rozwoju zainteresowań.

  4. Uczeń ma prawo czynnie uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym poprzez:

    • zgłaszanie poprawek do planu lekcji
    • zgłaszanie poprawek w programach dydaktycznych i wychowawczych, które zostaną przekazane władzom oświatowym
    • zgłaszanie propozycji co do sposobu prowadzenia zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych
    • zapoznanie się z materiałem programowym (z poszczególnych przedmiotów) oraz systemem oceniania i klasyfikowania


  5. Uczeń ma prawo do korzystania z przerw międzylekcyjnych.

  6. Uczeń ma prawo do uczestniczenia w imprezach szkolnych i międzyszkolnych.

  7. Uczeń ma prawo w spornych sprawach między nim a nauczycielem odwołać się do Rzecznika Praw Ucznia.



    • Uczennica będąca w ciąży lub ta, której poród lub połóg uniemożliwiły terminowe wywiązanie się z obowiązków szkolnych ma prawo do ukończenia nauki w miarę możliwości bez opóźnień i składania egzaminów w dodatkowym terminie, w okresie nie dłuższym niż 6 miesięcy po upływie terminów obowiązkowych.
    • Nieobecność uczennicy na wszelkich zajęciach szkolnych związaną z jej sytuacją spowodowaną ciążą, porodem lub połogiem jest usprawiedliwiona (urlop).
    • Poza zaświadczeniem lekarskim nie mogą być od uczennicy wymagane inne, dodatkowe dokumenty.
    • Na życzenie uczennicy dyrektor szkoły może zwolnić ją z nauki wychowania fizycznego, plastyki, muzyki i techniki oraz przysposobienia obronnego (na podstawie odrębnych przepisów) .
    • Zmiana szkoły może nastąpić jedynie na wniosek uczennicy.
    • Różnice programowe przedmiotów objętych nauką w klasie, do której przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczyciela w uzgodnieniu z uczennicą.
    • Poza formalnymi udogodnieniami dotyczącymi toku nauki uczennicy znajdującej się w trudnej sytuacji losowej spowodowanej ciążą, szkoła ma obowiązek życzliwego i indywidualnego traktowania i rozpatrywania jej spraw oraz tworzenia właściwej opieki wychowawczej.
    • Uczennicy będącej w ciąży może być wyznaczony indywidualny tok nauki. Decyzję tę podejmuje organ prowadzący szkołę na wniosek zainteresowanej i dyrektora szkoły.



    • Nieobecność ucznia na lekcjach nie wymaga zaświadczenia lekarskiego (wystarczy usprawiedliwienie rodzica lub osoby sprawującej opiekę).
    • W przypadkach budzących wątpliwości, pielęgniarka szkolna porozumie się z rodzicami lub opiekunami dziecka.


  8. Zasady oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów sprawdzających i klasyfikacyjnych stanowi WSO w Zespołu Szkół nr1 w Piszu, który jest załącznikiem do statutu szkoły.


OBOWIĄZKI UCZNIA


  1. Uczeń ma obowiązek aktywnego uczestniczenia we wszystkich planowanych zajęciach lekcyjnych, do których powinien być zawsze przygotowany.

  2. Uczeń dba o honor i dobre imię szkoły; szanuje szkolne mienie.

  3. Obowiązkiem ucznia jest punktualne przychodzenie do szkoły.

  4. Obowiązkiem ucznia jest kulturalne zachowanie.

  5. Wygląd i ubiór ucznia powinien być schludny i estetyczny.

  6. Każdy uczeń ma obowiązek zostawienia wierzchniego okrycia w szatni, zamykania szatni i utrzymywania w czystości powierzonego boksu

  7. Każdy uczeń ma obowiązek informowania rodziców i opiekunów o zebraniach rodziców oraz o przewidywanych ocenach niedostatecznych, a także o ważniejszych wydarzeniach z życia klasy i szkoły.

  8. Uczeń ma obowiązek przestrzegać postanowień zawartych w statucie szkoły, a zwłaszcza:

    • przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, nauczycieli i innych pracowników szkoły
    • szanować i ochraniać przekonania i własność innych osób
    • przeciwstawiać się przejawom brutalności
    • dbać o bezpieczeństwo i zdrowie własne i swoich kolegów, nie powinien posiadać i używać narkotyków, tytoniu i alkoholu
    • dbać o dobro, ład i porządek w szkole
    • brać aktywny udział w lekcjach oraz uzupełniać braki wynikające z absencji, prowadzić starannie zeszyt i wykonywać prace domowe zgodnie z wymogami nauczyciela przedmiotu
    • przestrzegać regulaminów pomieszczeń szkolnych wynikających ze specyfiki ich przeznaczenia
    • uczniom zabrania się wnoszenia na teren szkoły środków zagrażających życiu i zdrowiu.


  9. Uczniowie mają obowiązek szanować sprzęt szkolny oraz wyposażenie klas i innych pomieszczeń. Za wyrządzoną szkodę odpowiada materialnie uczeń, który ją wyrządził lub grupa uczniów przebywająca w miejscu jej dokonania.

  10. Dyżurni klasowi dbają o przygotowanie sali do lekcji oraz kontrolują jej stan po skończonych zajęciach.

  11. W okresie ustalonym przez dyrekcję szkoły, każdy uczeń ma obowiązek korzystać z szatni. W szatni nie wolno przebywać dłużej niż wymaga tego zmiana odzieży.

  12. Zwolnienie z lekcji może nastąpić wyłącznie na pisemną lub osobistą prośbę rodzica, a w przypadkach szczególnych na wniosek nauczyciela.

  13. Uczeń ma obowiązek usprawiedliwić każdą nieobecność niezwłocznie po przyjściu do szkoły, nie później jednak niż do tygodnia, licząc od ostatniego dnia nieobecności.

  14. Każdy uczeń ma obowiązek nosić strój galowy w czasie: uroczystości szkolnych wynikających z ceremoniału szkolnego, grupowych lub indywidualnych wyjść poza teren szkoły w charakterze reprezentacji, imprez okolicznościowych, jeżeli taką decyzję podejmie wychowawca klasy.

  15. Ubiór codzienny ucznia jest dowolny przy zachowaniu następujących ustaleń:

    • w doborze ubioru, rodzaju fryzury, biżuterii należy zachować umiar pamiętając, że szkoła jest miejscem pracy
    • na terenie budynku szkolnego uczeń zobowiązany jest nosić obuwie nie zagrażające zdrowiu
    • uczeń ma obowiązek przestrzegać zasad higieny osobistej oraz estetyki.

    Wygląd zewnętrzny ucznia nie może mieć wpływu na oceny z przedmiotu.


§ 20.


  1. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Zespół szkół posiada pieczęć urzędową wspólną dla wszystkich szkół wchodzących w skład zespołu, zawierającą nazwę zespołu:
    „Zespól Szkól Nr1 w Piszu”

  3. Tablice i pieczęcie liceum wchodzącego w skład zespołu szkół zawierają pełną nazwę o treści:
    „Zespół Szkół nr1 II Liceum Ogólnokształcące w Piszu”


§ 21.


  1. Szkoła nie posiada sztandaru.


§ 22.



  1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

  2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkoły określają odrębne przepisy.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE


  1. Do statutu mogą być wprowadzone zmiany w formie aneksu:


    • na wniosek:

      • organów wewnętrznych szkoły

      • organu prowadzącego szkołę

      • organu nadzorującego

    • na skutek zmian w przepisach.

  2. O zmianach w statucie powiadamia się organy wewnętrzne szkoły, organ prowadzący i organ nadzorujący.

  3. Statut szkoły wraz z załącznikami otrzymują wszystkie organa szkoły. Jego kopia jest dostępna w bibliotece szkolnej.



WYKAZ REGULAMINÓW FUNKCJONUJĄCYCH W SZKOLE


Następujące regulaminy stanowią integralną część statutu:


  1. Regulamin Rady Pedagogicznej.

  2. Wewnątrzszkolny System Oceniania

  3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego

  4. Regulamin Rady Rodziców


Statut obowiązuje od 01-09-2002


Data powstania: poniedziałek, 1 wrz 2003 13:19
Data opublikowania: wtorek, 2 wrz 2003 22:33
Data przejścia do archiwum: wtorek, 4 maj 2010 12:13
Opublikował(a): Iwona Poznańska
Zaakceptował(a): Małgorzata Oświęcimko
Artykuł był czytany: 4030 razy