Statut
Rozdział I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piszu zwana dalej „Poradnią”
jest placówką publiczną, która działa na podstawie:
1)
Ustawy
z dnia 07 września o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r. Nr 67,
poz. 329, Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z
1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19,
poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz.1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320, z 2001 r. Nr 111, poz.
1194 i Nr 144, poz. 1615, z 2002 r. Nr
41, poz. 362, Nr 113, poz. 984, Nr 141, poz.
1185 i Nr 200, poz. 1683 oraz
z 2003 r. Nr 6, poz. 65);
2)
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie
szczegółowych zasad działania publicznych poradni
psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 5 z 2003 r., poz. 46);
3)
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie
ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej
(Dz. U. Nr 223 z 2002 r., poz. 1869);
4)
Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia
29 stycznia 2003 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o
potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i
młodzieży oraz szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego
nauczania (Dz. U. Nr 23 z 2003 r., poz. 192).
§ 2.1. Organem prowadzącym
Poradnię jest Rada Powiatu w Piszu.
2. Nadzór pedagogiczny nad
Poradnią sprawuje Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty w Olsztynie.
§ 3.1.
Teren działania Poradni obejmuje miasta i gminy: Pisz, Biała Piska, Orzysz,
Ruciane-Nida.
2. Siedzibą Poradni jest
miasto Pisz.
§ 4. Korzystanie z pomocy
udzielanej przez Poradnię jest dobrowolne, nieodpłatne.
§ 5.
Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane
ferie szkolne.
§ 6. Dzienny czas pracy Poradni ustala dyrektor
placówki, biorąc pod uwagę przede wszystkim zasadę dostępności do pomocy
psychologiczno-pedagogicznej oferowanej środowisku przez placówkę.
Rozdział II
ZADANIA PORADNI
§ 7. Poradnia
udziela dzieciom (w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze
kierunku kształcenia i zawodu, a także wspiera rodzinę i szkołę w ich
działaniach związanych z wychowaniem i kształceniem dzieci i młodzieży.
§ 8.1.
Poradnia
realizuje swoje zadania poprzez prowadzenie działalności diagnostycznej,
terapeutycznej, doradczej i profilaktycznej.
2. Przez działalność
diagnostyczną rozumie się:
1)
prowadzenie badań psychologicznych,
pedagogicznych i logopedycznych umożliwiających określenie globalnego poziomu i
sposobu funkcjonowania dzieci i młodzieży oraz diagnozujących ich środowisko
wychowawcze;
2)
wnioskowanie o objęcie dzieci i młodzieży
odpowiednimi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z ich
kształceniem i wychowywaniem, rozwijaniem potencjalnych możliwości oraz mocnych
stron;
3)
prowadzenie,
w uzasadnionych przypadkach, opieki postdiagnostycznej;
4)
podejmowanie
działań interwencyjnych i mediacyjnych w środowisku dzieci i młodzieży;
5)
orzekanie
o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i
młodzieży, opiniowanie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od
chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole;
6)
opiniowanie
w sprawach określonych w § 4. 1. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i
Sportu z dnia 11.12.2002 r.;
3.
Przez działalność terapeutyczną rozumie się:
1)
prowadzenie
różnych form terapii indywidualnej i grupowej, w tym terapii zaburzeń
rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, w stosunku do dzieci i młodzieży (w tym niepełnosprawnych);
2)
podejmowanie
działań terapeutycznych wspomagających wychowawczą funkcję rodziny;
3)
podejmowanie,
w sytuacjach kryzysowych, działań o charakterze mediacyjnym i interwencyjnym w
środowisku dzieci i młodzieży.
4.
Przez działalność o charakterze doradczym rozumie się:
1)
udzielanie
porad i konsultacji psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych
zgłaszającym się dzieciom i młodzieży;
2)
udzielanie
porad i konsultacji psychologicznych, pedagogicznych i logopedycznych
zgłaszającym się nauczycielom i rodzicom, dotyczących w szczególności:
a)
wspierania
nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne uczniów;
b)
udzielania
nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z
realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb ucznia,
u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające
sprostanie tym wymaganiom;
c)
wspierania
rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
3)
pomoc
uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery
zawodowej poprzez prowadzenie działalności informacyjnej oraz
psychoedukacyjnej.
5.
Przez działalność o charakterze profilaktycznym rozumie się:
1) wczesną
interwencję oraz wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności
uczenia się, nabywania różnego rodzaju
umiejętności społecznych poprzez
prowadzenie:
a)
zajęć
psychoedukacyjnych dla dzieci i młodzieży, wynikających zwłaszcza z programów
wychowawczych oraz programów profilaktyki szkół i placówek oraz wspomaganie
nauczycieli i wychowawców w tym zakresie;
b)
zajęć
psychoedukacyjnych wspierających rodzinę i rozwijających jej umiejętności
wychowawcze;
c)
szkoleniowych
rad pedagogicznych, zajęć o charakterze warsztatowym i treningowym dla
wychowawców i nauczycieli dzieci i młodzieży;
d)
działalności
informacyjnej, mającej na celu popularyzowanie wiedzy
psychologiczno-pedagogicznej, skierowanej głównie do rodziców dzieci nie
objętych instytucjonalnymi formami opieki;
2) wspomaganie
wychowawczych funkcji rodziny i szkoły poprzez:
a)
pomoc
w diagnozowania zagrożeń związanych z uzależnieniami i różnymi formami
patologii społecznej;
b)
udzielanie
pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich
rodzinom;
c)
prowadzenie
działalności informacyjnej dotyczącej możliwości uzyskiwania pomocy w
specjalistycznych placówkach.
§ 9.
Zadania Poradni realizowane są na terenie placówki oraz w środowisku dzieci i
młodzieży.
§ 10.1.
Zadania o charakterze diagnostycznym i terapeutycznym, prowadzone w stosunku do
dzieci i młodzieży, realizowane są wyłącznie za zgodą ich rodziców (prawnych
opiekunów).
2. Po postępowaniu
diagnostycznym Poradnia wydaje pisemną opinię na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) dziecka.
3. Wysłanie kopii opinii do
przedszkola, szkoły lub placówki, do której uczęszcza dziecko, może nastąpić po uzyskaniu pisemnej zgody
rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
4. Jeżeli w celu wydania opinii
niezbędne jest przeprowadzenie badań lekarskich, rodzice powinni przedstawić
zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka.
§ 11. Przy realizacji swoich zadań Poradnia współdziała z
innymi poradniami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami świadczącymi
poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży oraz ich rodzicom, w tym: Powiatowym
Centrum Pomocy Rodzinie, terenowymi ośrodkami pomocy społecznej, terenowym
oddziałem Komitetu Ochrony Praw dziecka, a w przypadkach tego wymagających z
Sądem Rejonowym, Prokuraturą Rejonową
i Komendą Powiatową Policji w Piszu.
Rozdział III
ZADANIA PRACOWNIKÓW
§ 12.1. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów
i logopedów oraz pracowników administracji i obsługi.
2.
W poradni mogą być zatrudnieni socjologowie, doradcy zawodowi i rehabilitanci
oraz, w zależności od potrzeb, lekarze-konsultanci, a także inni specjaliści.
3. Do zadań psychologa należy
w szczególności:
1)
prowadzenie
badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci i młodzieży, w tym
diagnozowanie ich potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron;
2)
diagnozowanie
sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, wskazywania
odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych,
mediacyjnych i interwencyjnych, wobec uczniów, rodziców i nauczycieli;
3)
organizowanie
i prowadzenie różnych form oddziaływania psychologicznego w stosunku do dzieci
i młodzieży, rodziców i nauczycieli;
4)
zapewnienie
uczniom doradztwa w zakresie wyboru kierunku kształcenia i zawodu;
5)
minimalizowanie
skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania poprzez
wskazywanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i
pozaszkolnym ucznia;
6)
wspieranie
wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów
problemowo-zadaniowych w ich działaniach profilaktyczno-wychowawczych
wynikających z programów wychowawczych i programów profilaktyki szkół i
placówek poprzez prowadzenie zajęć o charakterze psychoedukacyjnym, kierowanych
do uczniów, rodziców i nauczycieli.
4.
Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1)
prowadzenie
badań i działań diagnostycznych umożliwiających określenie poziomu wiadomości i
umiejętności szkolnych uczniów w odniesieniu do ich aktualnego etapu i formy
kształcenia;
2)
rozpoznawanie
indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń
szkolnych;
3)
wskazywanie
form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami,
pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb;
4)
organizowanie
i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów,
rodziców i nauczycieli;
5)
wspieranie
działań wychowawczych, opiekuńczych i profilaktycznych nauczycieli,
wynikających z programów wychowawczych i programów profilaktyki szkół i placówek, poprzez prowadzenie zajęć o charakterze psychoedukacyjnym, kierowanych
do uczniów, ich rodziców i nauczycieli;
5.
Do zadań
logopedy należy w szczególności:
1)
prowadzenie
badań i działań diagnostycznych umożliwiających określenie poziomu rozwoju mowy
dzieci i uczniów, w tym mowy głośnej i pisma oraz istniejących wad i zaburzeń w
tym zakresie;
2)
prowadzenie
indywidualnej i grupowej terapii mowy dzieci i młodzieży;
3)
udzielanie
porad i konsultacji w zakresie wspomagania rozwoju mowy rodzicom, nauczycielom
oraz innym zainteresowanym osobom;
4)
wspieranie
terapii logopedycznej dzieci i młodzieży z zaburzeniami mowy poprzez
podejmowanie współpracy z ich rodzicami i nauczycielami;
5)
podejmowanie
działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji
językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem dzieci (uczniów);
6)
wspieranie
działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających z programów
wychowawczych i programów profilaktyki szkół i placówek;
7)
prowadzenie
działalności informacyjnej z zakresu profilaktyki i terapii logopedycznej.
§ 13.1. Pomoc dzieciom i młodzieży może być udzielana w Poradni także przez
wolontariuszy.
2.
Wolontariuszem
może być osoba pełnoletnia, która nie była karana i wobec której nie toczy się
postępowanie karne.
3.
Wolontariusz
wykonuje zadania określone w umowie zawartej z dyrektorem Poradni, we
współpracy z pracownikami pedagogicznymi Poradni wyznaczonymi przez dyrektora
oraz pod nadzorem dyrektora Poradni lub wyznaczonej przez niego osoby.
§ 14.1. Obowiązki i prawa pracowników pedagogicznych określa Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta
Nauczyciela z późniejszymi zmianami (tekst jednolity: Dz. U. z 1997 r. Nr 56,
poz. 357 zm. Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 162, poz. 118, z 2000 r. Nr
12, poz. 136 i Nr 19, poz. 239), a pracowników administracji i obsługi odrębne
przepisy.
2. Szczegółowe zakresy
obowiązków poszczególnych pracowników Poradni ustala i przekazuje je na piśmie
dyrektor placówki
Rozdział IV
POSTĘPOWANIE ORZEKAJĄCE
§ 15. W
Poradni działa, powołany przez dyrektora placówki, Zespół Orzekający, który
wydaje:
1)
orzeczenia
o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i
odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki
i metod pracy, w tym o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci
upośledzonych umysłowo w stopniu
głębokim;
2)
orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci
i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia
uczęszczanie do szkoły;
3)
opinie
o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia
niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
§ 16.
Zespół Orzekający wydaje stosowne orzeczenia dla uczniów szkół położonych na
terenie działania Poradni oraz dzieci nie uczęszczających do szkoły, a
zamieszkałych w rejonie działania placówki.
§ 17. Orzeczenia dotyczące dzieci niewidomych i słabo
widzących, niesłyszących i słabo słyszących oraz dzieci z autyzmem wydaje
zespół orzekający działający w poradniach wskazanych przez
Warmińsko-Mazurskiego Kuratora Oświaty w Olsztynie, za zgodą Zarządu Rady
Powiatu w Piszu.
§ 18.1. W skład Zespołu Orzekającego Poradni wchodzą:
1)
dyrektor
Poradni lub upoważniony przez niego pracownik – jako przewodniczący Zespołu;
2)
psycholog,
pedagog i logopeda opracowujący specjalistyczne diagnozy;
3)
lekarz-konsultant;
4)
inni
specjaliści, w tym spoza Poradni, jeżeli ich udział w pracach Zespołu jest
niezbędny, opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
2.
Pracą Zespołu Orzekającego kieruje jego przewodniczący.
§ 19.1. Zespół wydaje orzeczenia oraz opinie na wniosek rodziców (prawnych
opiekunów) dziecka, zwanych dalej
„wnioskodawcą”.
2. Wnioskodawca dołącza do
wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą
wniosek,
a w szczególności wyniki badań lekarskich oraz obserwacji i badań
psychologicznych i pedagogicznych przeprowadzonych poza Poradnią.
3.
Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania,
wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia, wydane
przez lekarza-specjalistę, określające czas – nie krótszy jednak niż 21 dni – w
którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do
szkoły.
4.
Wnioskodawca może wziąć udział w posiedzeniu Zespołu, o terminie którego
zawiadamiany jest przez przewodniczącego Zespołu Orzekającego.
§ 20. 1. Zespół wydaje orzeczenie albo opinię
większością głosów.
2.
Z posiedzenia Zespołu sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący i
członkowie Zespołu.
§ 21.1. W przypadku uwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia Zespół wydaje
odpowiednie orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a w przypadku
dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim – orzeczenie o potrzebie
zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, albo orzeczenie o potrzebie indywidualnego
nauczania, według wzorów stanowiących załączniki nr 1 – 3 do Rozporządzenia
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2003 r. (Dz. U. Nr
23, poz. 192).
2. W przypadku uwzględnienia
wniosku o wydanie opinii, Zespół wydaje opinię o potrzebie wczesnego
wspomagania rozwoju dziecka.
3. Jeżeli w związku ze zmianą okoliczności stanowiących
podstawę wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania ustanie potrzeba kształcenia specjalnego albo
indywidualnego nauczania, Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów),
wydaje orzeczenie uchylające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
albo indywidualnego nauczania.
4. W razie zmiany dotyczącej rodzaju i stopnia
zaburzeń i odchyleń rozwojowych, wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia
specjalnego, Zespół, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), wydaje nowe
orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do, wspomnianego w ust. 1
Rozporządzenia, oraz orzeczenie uchylające wcześniej wydane orzeczenie o
potrzebie kształcenia specjalnego.
W uzasadnieniu nowego orzeczenia zespół wskazuje także na zmianę dotyczącą rodzaju i stopnia zaburzeń i odchyleń rozwojowych.
§ 22.1. W przypadku nieuwzględnienia wniosku o wydanie orzeczenia, Zespół wydaje
orzeczenie odmowne, stwierdzające, że nie zachodzi odpowiednia potrzeba
kształcenia specjalnego, potrzeba zajęć rewalidacyjno-wychowawczych albo
potrzeba indywidualnego nauczania, w uzasadnieniu Zespół wskazuje fakty, które
uznał za istotne w sprawie oraz przyczyny, dla których odmówił wydania
odpowiedniego orzeczenia.
2. W przypadku nie
uwzględnienia wniosku o uchylenie orzeczenia, o którym mowa w § 21 ust. 3,
Zespół wydaje orzeczenie, w którym odmawia uchylenia odpowiednio orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego
nauczania. W orzeczeniu Zespół stwierdza, że zachodzi odpowiednio potrzeba
kształcenia specjalnego albo potrzeba indywidualnego nauczania.
3. W przypadku nie
nieuwzględnienia wniosku o wydanie nowego orzeczenia, o którym mowa w § 21 ust.
4, Zespół wydaje orzeczenie, w którym odmawia wydania nowego orzeczenia o
potrzebie kształcenia specjalnego. W orzeczeniu Zespół stwierdza, że nie
nastąpiła zmiana dotycząca rodzaju i stopnia zaburzeń i odchyleń rozwojowych.
4. W przypadku nie
uwzględnienia wniosku o wydanie opinii, Zespół wydaje opinię stwierdzającą, że
nie zachodzi potrzeba objęcia dziecka wczesnym wspomaganiem, uzasadniając
powyższe wskazaniem faktów oraz podaniem przyczyn, które uznał za istotne w
sprawie.
§ 23. 1. Orzeczenie albo opinię doręcza się wnioskodawcy w terminie 14 dni od
dnia posiedzenia Zespołu.
2.
Orzeczenie albo opinię doręcza się w trzech egzemplarzach, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Orzeczenia,
o których mowa w § 21 ust. 1, 2, 3, doręcza się w jednym egzemplarzu.
4.
Wnioskodawca,
na swój wniosek, może otrzymać odpis orzeczenia albo opinii.
§ 24. Od orzeczenia wnioskodawca
może wnieść odwołanie do Warmińsko-Mazurskiego Kuratora oświaty w Olsztynie, za
pośrednictwem Zespołu, który wydał orzeczenie, w terminie 14 dni od dnia jego
doręczenia.
§
25. Szczegółowe zasady pracy
Zespołu Orzekającego, kompletowania i obiegu dokumentacji oraz trybu
postępowania w przypadku odwołań reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 12 lutego
2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 109
i z 2002 r. Nr 23, poz. 192).
Rozdział V
KOMPETENCJE ORGANÓW PORADNI
§ 26.
Organami Poradni są:
1)
dyrektor
Poradni;
2)
rada
pedagogiczna.
§ 27.1. Poradnią
kieruje nauczyciel, któremu powierzono stanowisko dyrektora.
2.
Stanowisko dyrektora powierza i z tego stanowiska odwołuje Rada Powiatu w Piszu
na zasadach określonych w Ustawie z dnia 07 września 1991 r. o systemie
oświaty.
§ 28. Do kompetencji dyrektora Poradni należy w
szczególności:
1)
kierowanie
działalnością placówki oraz reprezentowanie jej na zewnątrz;
2)
sprawowanie
nadzoru pedagogicznego;
3)
realizowanie
uchwał rady pedagogicznej podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących;
4)
dysponowanie
środkami określonymi w planie finansowym placówki;
5)
organizowanie
administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi placówki;
6)
wykonywanie
innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 29.1. Dyrektor Poradni jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w
nim nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
2. Dyrektor w szczególności
decyduje w sprawach:
1)
zatrudniania
i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników nie będących nauczycielami;
2)
przyznawania
nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom placówki;
3)
występowania
z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników placówki.
§ 30.
Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną
placówki.
§ 31.1. W Poradni działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem
placówki w zakresie realizacji jej statutowych zadań i pełni jednocześnie
zadania rady placówki.
2.
W skład Rady Pedagogicznej Poradni wchodzą wszyscy zatrudnieni w niej
nauczyciele.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej
jest dyrektor Poradni.
4.
W zebraniach Rady Pedagogicznej, za zgodą lub na wniosek członków Rady, mogą
brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego.
5. Zebrania Rady mogą być
organizowane:
1)
z
inicjatywy jej przewodniczącego;
2)
na
wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny lub organu prowadzącego
placówkę;
3)
na
wniosek co najmniej 1/3 członków Rady.
§ 32.1. Do
kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy:
1)
zatwierdzanie
planów pracy Poradni;
2)
podejmowanie
uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;
3)
ustalanie
organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli zatrudnionych w Poradni.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje
w szczególności:
1)
organizację
pracy Poradni, w tym zwłaszcza plany pracy i tygodniowy rozkład zajęć;
2)
projekty
innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
3)
projekt
planu finansowego placówki;
4)
wnioski
dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
5)
propozycje
dyrektora Poradni w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac oraz zajęć w
ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz prac i zajęć płaconych dodatkowo.
§ 33.
Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut Poradni oraz jego zmiany.
§ 34.1. Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze
stanowiska dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego w placówce.
2.
W przypadku określonym w ust. 1, organ uprawniony do odwołania przeprowadza
postępowanie wyjaśniające i powiadamia o jego wyniku Radę Pedagogiczną w ciągu
14 dni od otrzymania wniosku.
§ 35.
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności
co najmniej połowy jej członków.
§ 36.
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który jest załącznikiem
niniejszego Statutu.
§ 37.
Organa Poradni mają możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w
granicach swoich kompetencji oraz współdziałania w zakresie właściwej realizacji zadań placówki.
§ 38.1. Organa Poradni współpracują na zasadzie wzajemnego poszanowania.
2.
Rozwiązywanie sporów między nimi dokonuje się na drodze mediacji.
3. Mediator wybierany jest
przez Radę Pedagogiczną Poradni.
Rozdział VI
ORGANIZACJA PORADNI
§ 39.1. Szczegółową
organizację działania Poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji
poradni opracowany przez dyrektora placówki, z uwzględnieniem rocznego planu
pracy oraz planu finansowego, do dnia 30 kwietnia danego roku.
2.
Arkusz organizacji Poradni zatwierdza Rada Powiatu w Piszu do dnia 31 maja
danego roku.
3. W arkuszu organizacji
Poradni zamieszcza się w szczególności:
1)
liczbę
pracowników Poradni, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze;
2)
ogólną
liczbę godzin zajęć finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący.
§ 40.
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
1)
skorowidz
alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z pomocy placówki;
2)
Karty
Indywidualne badanych dzieci i młodzieży;
3)
dzienniki
indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych;
4)
dzienniki
zajęć specjalistycznych;
5)
roczne
plany pracy i sprawozdania z ich realizacji;
6)
tygodniowe
rozkłady zajęć pracowników placówki;
7)
zeszyt
zgłoszeń na badania;
8)
księgę
protokołów Rady Pedagogicznej;
9)
księgę
protokołów Zespołu Orzekającego;
10)
inną dokumentację zgodnie z odrębnymi
przepisami.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 41.1. Poradnia
ma prawo używania pieczęci urzędowej okrągłej z godłem państwa w środku i
napisem: „Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Piszu”.
2.
Poradnia używa również pieczęci nagłówkowej (firmowej) zawierającej jej pełną
nazwę i inne dane dotyczące placówki: „Powiatowa Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna 12-200
Pisz, ul. Warszawska 5, NIP
849-14-31-103, Regon 000695781”.
§ 42.
Zasady prowadzenia gospodarki finansowej Poradni określają odrębne przepisy.
§ 43. Statut wchodzi w życie na
mocy uchwały Rady Pedagogicznej Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
w Piszu, podjętej na posiedzeniu w dniu 12.03.2003 r.
Załącznik
Nr 1
REGULAMIN RADY PEDAGOGICZNEJ
1.
Rada
Pedagogiczna Powiatowej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Piszu zwana
dalej „Radą” jest kolegialnym organem Poradni powołanym do realizacji jej
statutowych zadań.
2.
W
skład Rady wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Poradni.
3.
Przewodniczącym
Rady jest dyrektor Poradni.
4.
Zebrania
plenarne Rady są organizowane przez rozpoczęciem roku szkolnego, po zakończeniu
I semestru i po zakończeniu rocznych zajęć, w związku z dokonywaniem oceny
stopnia realizacji zadań ujętych w rocznym planie pracy i sprawowanego nadzoru
pedagogicznego, a także w miarę bieżących potrzeb.
5.
Zebrania
Rady prowadzi i przygotowuje przewodniczący, który jest odpowiedzialny za
zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania.
6.
Rada
posiada kompetencje stanowiące i opiniujące zgodnie z Ustawą z dnia 07 września 1991 r. o systemie
oświaty (z późniejszymi zmianami) oraz Statutem Poradni.
7.
Uchwały
Rady są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy
jej członków.
8.
Dyrektor
Poradni wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania
uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący placówkę oraz organ
sprawujący nad nią nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny w
porozumieniu z organem prowadzącym placówkę uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z
przepisami prawa.
Rozstrzygnięcie organu
sprawującego nadzór pedagogiczny jest ostateczne.
9.
Nauczyciele
są zobowiązanie do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady.
10.
Zebrania
Rady są protokołowane i wpisywane przez protokolanta do księgi protokołów w
terminie 7 dni od daty posiedzenia.
11.
Członkowie
Rady zobowiązani są, w terminie 14 dni, do zapoznania się z treścią protokołu i
zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu posiedzenia.
12.
O
wprowadzeniu do protokołu poprawek decyduje Rada na swym następnym posiedzeniu.
13.
Księga
protokołów jest zasznurowana, opieczętowana, podpisana przez dyrektora Poradni
i opatrzona klauzulą: „Księga zawiera ... stron i obejmuje okres pracy Rady
Pedagogicznej od dnia ... do dnia ...” .
14.
Księga
protokołów udostępniana jest na terenie placówki pracownikom pedagogicznym
Poradni i innym upoważnionym osobom.